StrijkersForum

Vrijwel alles over strijkinstrumenten, vanaf de bouw tot en met het bespelen ervan.

Je bent niet ingelogd.

#51 08-03-2010 11:43

Oosterhof Vioolbouw
Administrator
Van: Ottersum
Bijdragen: 3531
Website

Re: VSO of bespeelbaar?

Ik zie in de afbeelding geen viool-achtig object, dus naar mijn mening geen VSO. Ik denk dat we nog 'even' moeten wachten tot het object de vorm van een viool heeft gekregen.
De afbeelding heeft wel te maken met een viool of strijkinstrument, namelijk een bovenblad waar iemand een kanaaltje voor de inleg in probeert te maken. Het is gewoon nog een te vroeg moment om nu al te willen spreken van een VSO. Misschien wordt het dat wel nooit, omdat de creatie prima te bespelen valt als viool, zonder daarbij de klankkwaliteit te betrekken.

Frits

Hout wordt nooit afgezaagd!

#52 05-06-2010 20:34

luthier
Bijdragen: 121

hier een echte V.S.O!!!

http://www.dunum.ch/components/com_virt … 6d188d.jpg

het is een viool-trompette ding

#53 05-06-2010 20:41

BertBoonVioolbouw
♫ ♫ ♫
Van: Groningen
Bijdragen: 1137
Website

De VSO jury, voorgezeten door mijzelf, heeft bepaald dat dit geen Violin Shaped Object is, (je kunt er wél op spelen en het heeft géén vioolvorm) bovendien is het een z.g. trompetviool, verwant aan het Stroh- viool model.  wink

#54 05-06-2010 20:44

luthier

soow!

ik ben onder de indruk!!

u kent dit tiepe, ook wist ik niet dat als het bespeelbaar is buiten de V.S.O categorie valt!

#55 08-06-2010 18:58

luthier

moet er dan niet een categorie bij komen genaamd D.S.V???

Differently Shaped Violins????

#56 09-06-2010 08:55

BertBoonVioolbouw
♫ ♫ ♫
Van: Groningen
Bijdragen: 1137
Website

Je moet die categorieën niet al te serieus nemen: de engelstalige uitdrukking VSO is waarschijnlijk ontstaan om onbespeelbare violen uit niet nader te noemen lage lonen landen aan te duiden: een viool-vormig voorwerp is een object dat op het eerste gezicht alle visuele eigenschappen van een viool bezit, maar waar gezien de abominabele kwaliteit niet serieus op te spelen valt, ongeacht de intentie van de bouwer.

Op dit forum zijn m.i. ten onrechte allerlei objecten aangevoerd als viool-vormig voorwerp, van staande klokken tot prullenbakken en van sleutelhangers tot verkeersborden. Aan de uitdrukking wordt daarom een heel andere draai gegeven en daaraan heb ik zelf ook nijver meegedaan, maar eigenlijk dekt de rubriektitel de inhoud van de forumberichten niet goed. "malle vioolplaatjes" zou al beter zijn!

#57 09-06-2010 14:10

luthier

dat begrijp ik maar de trompetviool die ik liet zien is dus geen V.S.O...........omdat hij er niet uit ziet als een viool

vandaar de vraag moet er niet een categorie komen voor precies het tegenovergestelde van een V.S.O...........de D.S.V??? (Differently Shaped Violins)

Dat houd in , ziet er totaal niet uit als een viool, en is wel bespeelbaar smile

#58 10-06-2010 13:24

Oosterhof Vioolbouw
Administrator
Van: Ottersum
Bijdragen: 3531
Website

@luthier:

nee, ik denk niet dat die categorie er ook nog bij moet en wel om de reden dat er niet zo heel veel reacties op komen op VSO's. Daarbij kom je ook op het gebied van de definitie van de VSO en dat is in eerdere reacties al eens uit en te na besproken.
Bovendien, een 'Differently Shaped Violin' is altijd waar: iedere viool is weer net even anders, 'different' dus.

Frits

Hout wordt nooit afgezaagd!

Bulletin Board voettekst