StrijkersForum
Vrijwel alles over strijkinstrumenten, vanaf de bouw tot en met het bespelen ervan.
Je bent niet ingelogd.
#26 03-07-2010 12:56
- jmsuijkerbuijk
- ♪

- Van: Geleen, Nederland
- Bijdragen: 74
- Website
Re: BERG, Alban (1885-1935) vioolconcert
Overigens:
De leek begrijpt en waardeert bijvoorbeeld wel 2e rangs vioolconcerten van Paganini en Vieuxtemps, terwijl de componist en musicoloog over z'n nek gaat van de cliché's en een beetje neerkijkt op de leek en muziekliefhebber, die dit soort 2e rangs rotzooi wel te pruimen vindt, terwijl de echte hogere cultuur van de vioolconcerten van Berg en Schoenberg te hoog gegrepen is voor die leek.
Ik heb bijzonder weinig respect voor een componist of musicoloog die neerkijkt op een ander omdat die van andere muziek houdt dan waar zijn/haar voorkeur naar uitgaat. Op iemand neerkijken omwille van smaakverschillen is respectloos en dom.
Er is ook geen 'hogere' of 'lagere' cultuur. Er is alleen verschil in belang voor de ontwikkeling van de muziekgeschiedenis, het verloop van de evolutie van de muziek. En het belang in die zin van een Schönberg is nou eenmaal vele malen groter dan het belang van een Paganini. Waar het het componeren betreft, heet dat. Want in het opzicht van het vioolspel is uiteraard het belang van een Paganini vele malen groter dan dat van een (niet onverdienstelijke cellist) Schönberg.
#27 03-07-2010 13:10
- jmsuijkerbuijk
- ♪

- Van: Geleen, Nederland
- Bijdragen: 74
- Website
Oosterhof Vioolbouw schreef:
Ik ga nog een keer reageren en daarna is denk ik het meeste hierover –althans van mijn kant – wel gezegd. Even weer terug naar het voorbeeld van die Erasmusbrug. Laat ik eens beweren dat ik het een afschuwelijk ontwerp vind (is niet zo, maar voor deze reactie en in verband met de vorige): dan kan ik rustig beweren dat ik er geen samenhang in zie en het ontwerp onsamenhangend vind. Neen, zegt Suijkerbuijk dan, het is wel degelijk samenhangend en is wel degelijk volgens een van te voren bedacht plan geconstrueerd, net zoals dat bij een compositie gaat. Maar nu komt het, Suijkerbuijk beweert nu dat ik niet mag vinden dat ik het een onsamenhangend ontwerp vind. En daar gaat het in de hele discussie om: waarom zou ik dat niet mogen vinden? Die brug blijf ik afschuwelijk vinden ook al beweren vele anderen dat die brug volgens de vele regels van de sterkteleer is ontworpen, rekening houdend met de fysische wetmatigheden, kortom de structuur dus. Maar dat gaat volledig voorbij aan het esthetisch aspect en daar gaat die bevinding van iets niet mooi vinden raken aan wat het je doet, iets wat ongrijpbaar is en zich niet laat vangen in wat woorden als samenhang en structuur. Analoog daaraan is de bewering over een compositie van Schoenberg.
U mag die brug gerust afschuwelijk vinden. Dat is een esthetisch standpunt. U kunt die brug echter niet afschuwelijk vinden omwille van structurele zwakte, omdat er wel degelijk een sterke structuur is. Het blijft appels met peren vergelijken.
U mag vinden wat u wil, dat is uw goed recht. 'Iets vinden' is een esthetische mededeling, die u dan ook alleen maar aan esthetische criteria kunt afleiden. U kunt, bijvoorbeeld, zeggen dat u de Erasmusbrug lelijk vindt, omdat u van kromme lijnen houdt en u alleen maar rechte lijnen ziet.
Het is geen kwestie van wat anderen 'beweren', die brug is wel degelijk goed geconstrueerd - dat is objectief meetbaar. Ik kan evenmin zeggen dat ik het vandaag beneden het vriespunt vind. Het is objectief meetbaar dat het verre van beneden het vriespunt is (puf!) en dat is dus geen kwestie van 'vinden'.
Idem wat muziek betreft: de samenhang is er of is er niet, ongeacht of ik die hoor of niet. Zeggen dat er geen samenhang is, terwijl die er wél is, is dan ook niets anders dan het vertellen van een onwaarheid.
#28 03-07-2010 13:42
- Henri Vieuxtemps
- ♫ ♫

- Bijdragen: 539
Ok even off-topic. Ik ga zo even naar de Erasmusbrug voor de proloog van de Tour de France, die ik in 1978 ook in Leiden zag. Er is meer naast cultuur: sport
Henri Vieuxtemps, Charles de Beriot, Jenö Hubay, Benjamin Godard, Karol Lipinski, Joseph Joachim, E. Ysaye, Joseph Canteloube, E. Lalo, N. Paganini, Mieczyslaw Karlowicz, H. W. Ernst, Pierre Baillot, Camillo Sivori, Ernest Guiraud, S. Coleridge-Taylor
#29 04-07-2010 14:35
- luthier
- ♫
- Bijdragen: 190
hallo
de enige brug die gemaakt moet worden is de brug tussen waar deze discussie in uitgemond is en het originele topic genaamd: BERG, Alban (1885-1935) vioolconcert.
![]()
#30 04-07-2010 15:06
- Oosterhof Vioolbouw
- Beheerder

- Van: Ottersum
- Bijdragen: 5350
- Website
Och, Alban Berg of Arnold Schönberg, 't is voor mij allebei een brug te ver!

Tóch wordt hout
nooit afgezaagd!