Als beginnend violist heb ik nog veel moeite met het correct plaatsen van de vierde vinger. Ik word er een beetje wanhopig van. Wie heeft tips om me verder te helpen?
Janneke
Janneke
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Altijd oppassen met zogenaamde instructiefilmpjes op YouTube!!Maurien Bart zei:V4e4rYBM9E4[/media]]Vinger oefeningen met de linker hand kunnen ook zonder viool waar je ook bent: (.....)
En als je echt niet anders kunt...??Bart_G zei:( dus geen rechte vinger waarbij laatste kootje in hoek van 90° staat)
Dat vind ik knap als je dat voor elkaar krijgt!!Bart_G zei:(.....) laatste kootje in hoek van 90° (.....)
Valt best mee, ik heb dat me in het begin aangeleerd, omdat ik een hele korte pink heb, maar ik krijg het nu met geen mogelijkheid meer afgeleerd, want als ik maar iets kracht zet met het laatste vingerkootje van mijn pink gelijk weer in de (richting van de) 90° stand..Oosterhof Vioolbouw zei:Dat vind ik knap als je dat voor elkaar krijgt!!Bart_G zei:(.....) laatste kootje in hoek van 90° (.....)![]()
Idem!!!Neeltjuh zei:Valt best mee, ik heb dat me in het begin aangeleerd, omdat ik een hele korte pink heb, maar ik krijg het nu met geen mogelijkheid meer afgeleerd, want als ik maar iets kracht zet met het laatste vingerkootje van mijn pink gelijk weer in de (richting van de) 90° stand..
Dat zou ik niet doen. Door de pink veel te gebruiken gaat de vinger steviger worden en gaat het als maar beter gaan. Want een 4de vinger ontwijken, dat gaat in veel stukken gewoon niet.marjet zei:Ik probeer zoveel mogelijk een andere positie te puzzelen om de pink te ontlasten.
De pols niet te dicht bij het onderblad heb ik begrepen, dit ook i.v.m. vibrato.Oosterhof Vioolbouw zei:Voor kunststofkern geldt in het algemeen: afstand (in mm’s) tussen de snaar en toets: G = 5.5, D = 4.5, A = 3.5 en E = 2.5 – 3.0
Bij het kielhoutje houdt men als vuistregel aan: de helft van de dikte van de snaar, bij de E wat meer dan de helft. Hier zit nog wel wat speelruimte omdat de ene speler graag wat in te drukken heeft en een ander dat weer zwaar vindt spelen en liever minder hard wil indrukken.