Ik zou ook niet willen dat ik iemand zou kunnen tegenhouden! Bij het wel of niet kopen van een goedkope E viool heb ik geen enkel zakelijk belang, omdat ik ze zelf niet te koop aanbied en iemand die er door mijn advies van zou afzien een apparaat van 100 euro te kopen, komt zich hoogstwaarschijnlijk niet de volgende dag bij mij melden met 1000 euro in zijn /haar portemonnee.
Uiteraard kun je je mening vormen door in een bandje te gaan spelen of naar muziek te luisteren, maar of dat de enige weg naar de wijsheid is, betwijfel ik.
Wat betreft het onderwerp E-violen; mijn mening is niet zomaar ontstaan. Sinds ruim een jaar of tien volg ik wat er in Europa op de markt is en komt aan E-violen. Ik heb er een groot aantal gezien en vele beluisterd. De instrumenten die ik goed genoeg vond heb ik ook verkocht. Met een groot aantal strijkers, beginners, liefhebbers en professionals heb ik van gedachten gewisseld over E violen en van hun feedback heb ik uiteraard ook geprofiteerd. Over enige warenkennis beschik ik dus wel.
Het zou heel mooi zijn wanneer de Chinezen voor iets méér dan de 100 euro waarvoor ze nu in het schap liggen, zeg zo'n 300-400 euro, iets echt bruikbaars zouden maken; dat zou ik eventueel zelf best graag willen verkopen, want er is absoluut een zekere markt voor. (de experimenteerlustige violist waar GDAE het over heeft) Ik heb het vorig jaar nog tijdens de Frankfurter Messe, Chinese producenten/handelshuizen opgezocht die ook E violen in hun pakket hadden, maar overal dezelfde kwaliteit vezelplaat en middelmatige elektronica, ook al was er hier en daar heel trots "Professional 5 String" op gestempeld. Dat is heel jammer, want ze zouden met de stand van hun techniek best iets goeds kunnen maken. Voor wie het zelf wil zien: dit jaar is de Frankfurter Musikmesse in begin april en op de zaterdag steevast ook geopend voor bezoekers die niet werkzaam zijn in de muziekinstrumentenbranche.
Dat ik niet vies ben van iets experimenteels mag toch blijken uit het feit dat ik o.a. dealer ben van Ted Brewer Violins; die zien er toch tamelijk Spacy of Gothic uit dacht ik! Ze kunnen ook "silent" maar daar zijn ze toch niet in eerste instantie voor bedoeld!
Dan de vragen van experimenteel ingestelde E-strijkers met slechts 100 euro in hun knip: Ze worden alsmaar weer gesteld en het is niet leuk om daar steeds hetzelfde antwoord op te geven. Bijna alles is over dit onderwerp al eens gezegd. Wanneer er geen nieuw gezichtspunt of een nieuwe vraag aan de orde is, kan beter worden volstaan met het verwijzen naar reeds gevoerde discussies op het forum is dat waarschijnlijk handiger en dat zal ik daarom in het vervolg ook doen. Als dat GDAE geruststelt, is dat mooi meegenomen.