remi zei:
Fred,
De Haagse bibliotheek heeft een exemplaar van “Meister der Italienische Geigenbau” Hamma (ik hoop dat ik het goed schrijf) in de collectie. Het boek is niet in de vrije uitleen maar je kunt er wel kopieën van maken, achter in het boek zitten een paar gedetailleerde tekening waarvan het relatief makkelijk is om een mal te maken omdat de tekeningen 1:1 zijn.
Remi
Ook al zijn die foto's op ware grootte, het levert nog niet de binnenmal voor het instrument. Je zou er dan in totaal 3,6 mm van af moeten halen (1,1 mm voor de dikte rib plus 2,5 mm voor de oversteek rand) om de vorm van de mal te krijgen.
Ik vraag me af of de gegeven tekening van Johnson & Courtnall (blz. 72) niet zou kunnen dienen om een mal te verkrijgen: lijkt precies te zijn getekend in een schaal van 1:2!!
Dan wordt het een kwestie van kopiëren op een machine die ook vergroten kan, dus factor 2x. Wel het eindresultaat goed nameten en desnoods de vergrotingsfactor instellen!! (een beetje machine heeft de mogelijkheid tot bijvoorbeeld 2,2x).
Dan de finale kopie overbrengen op inert materiaal zoals plexiglas (stukje acrylaat plaat van max. 2 mm dik). Koop voldoende van dit spul want het is ook wel handig om een sjabloon te hebben van de buitenrand.
Omdat plexiglas doorzichtig is, kunnen de contouren heel gemakkelijk worden overgebracht: leg de kopie er onder en teken met een Edding pen met hele fijne punt de contouren over. Daarna uitzagen met de figuurzaag, wat nog wel eens problemen geeft omdat het zaagsel door de warmteontwikkeling gaat smelten en dan de zaag doet vast lopen. Heel rustig zagen dus met een zaagje met een niet te fijne vertanding en steeds het zaagsel wegblazen. Daarna de halve(!!) sjabloon een vloeiende lijn geven door de randen glad te vijlen. (Zie voor de afbeelding op blz. 71 voor wat de bedoeling is. Ik zelf heb exact op de centrale lijn, circa 5 cm van onder en boven, twee gaatjes geboord die toegang bieden aan twee spijkertjes in de mal om steeds dezelfde positie te waarborgen. Diezelfde spijkertjes in de mal dienen dan ook als locatiepinnen voor de sjabloon van de buitenvorm en zelfs voor een sjabloon die de positie van de hoekblokjes aangeven. Het voordeel is dat dan steeds alles symmetrisch wordt!!)
Voelen met de vingers doet je ogenblikkelijk weten waar de zaak nog niet in orde is. Daarna overbrengen op een stuk materiaal zoals MDF, modelbouwers triplex of anderszins van een dikte van 12 tot maximaal 16 mm. (Niet dikker, anders kunnen de lijmrandjes er niet meer worden ingelijmd!)
Ik denk dat dit de snelste en gemakkelijkste weg is om aan een binnenmal te komen.
De buitenmal moet daar dan van worden afgeleid.
Bij een tweede instrument kan er altijd nog wat worden gewijzigd aan de vorm!