Beste Bert,
Je mening over de koffers kan ik wel delen, maar als je , net als ik, de koffer altijd achter in de auto vervoert en er gewoon wat voorzichtig mee bent, dan kan die nog een hele tijd mee. Maar toegegeven, het is niet het degelijke werk uit Europa (in zover dat ook niet in China wordt gemaakt...)
De altviool die ik heb gekocht (ik had voor de aardigheid een bod uitgebracht op zo'n instrument en ik bleek de hoogste, wat misschien iets zegt over het instrument, maar op de foto's zag het er prima uit) is naar wat ik bij anderen heb gezien (ja, ook een barokviool van jou!) goed afgewerkt, de stemsleutels werken prima, de kamronding is goed, de sluiting op het bovenblad goed en de klank is goed, het instrument spreekt gemakkelijk aan. Laat ik het zo zeggen: de mensen met wie ik strijkkwartet speel vinden de klank mooi, diep en goed passend bij de andere instrumenten. Nu zegt dat ook niks, maar mijn medeleden spelen niet op brandhout. Wat het handwerk betreft (inleg, krul, welving van de bladen, vorm van de krans en de aansluiting van de krans op de bladen) kan ik weinig negatiefs melden. Ik heb wel veel duurdere instrumenten in handen gehad die ik heel wat minder goed afgewerkt vond. Maar Bert, het blijft altijd een persoonlijk oordeel, ik vind soms dure violen ook niet mooi van klank, maar het hangt helemaal af van je referentiekader. Als een viool gemakkelijk aanspreekt en doet wat jij wilt, dan spreekt er ook vaak een bepaalde gewenning mee. Als je een nieuw instrument laat bouwen, weet je ook niet hoe het eindresultaat uiteindelijk zal klinken en dan moet je er ook maar aan wennen. Ik heb daar trouwens prima ervaringen mee.