Hey Koffienee,
Ik denk niet dat het 1,2,3, te vertellen is wat het verschil is tussen een Amati en een Strad, ook wil ik niet hier de wijsneus gaan uithangen met betrekking tot de kennis over dergelijke meesterinstrumenten.
Ik moet eerlijk zijn en heb nog nooit live een Strad of Amati gehoord en moet dus uitgaan van audio opnames. Daarbij is het heel veel lezen, kijken en vergelijken. Een Amati of Strad op Marktplaats. Ach wat moet je er mee.
De bekendste Amati violen zijn natuurlijk Nicolo en Andrea A. en zijn heel zeldzaam. De Amati violen staan ook een beetje bekend om hun hoge welving en iets wat zachte klank. Stradivarius is begonnen met de welving veel vlakker te maken waardoor een veel krachtiger klinkend instrument is ontstaan.
Bedenk wel dat beide instrumenten in de barok periode gemaakt zijn en dat dus bijna alle Strad’s en Amati’s zijn aangepast. Voor de Strads geldt ongeveer dat ze uitgesproken volume hebben en heel vaak een uitnemende klank, sommige Strad’s zijn schreeuwerig andere weer liefelijk en zacht. Voor de Amati instrumenten met hun hogere welving geldt meestal de regel dat ze minder draagkracht hebben maar juist liefelijker klinken.
De enige echt goede manier om het verschil te ervaren lijkt mij om en een Strad en een Amati onder je kin te mogen schuiven maar voor wie is dat weg gelegd.
Remi