Tobias †
|♫♫|♫
Ik kwam wel eens bij vioolbouwer de Vries. Mooie violen had hij liggen, nou eigenlijk hangen. Hij hield van violen en hij onderzocht ook oude violen, altijd op zoek als was hij naar de ideale klank. Hij had ook oude instrumenten die heel bolle bladen hadden. En er uit zagen of ze gemaakt waren van mooi bruin eierschaal porselein. Soms ging hij langs oude afbraak panden en nam daar dan het oude hout mee om te gebruiken voor zijn violen. Aan de lak hechte hij grote waarde. Als de lak te hard is zei hij, dan zit de viool in een te krap jasje. Is de lak te zacht dan zit het jasje te ruim. En zo bleef hij zoeken naar de ideale lak voor zijn instrumenten. Als je bij hem binnenkwam dan kwam je in een andere wereld. Een mooie antieke wereld die buiten al lang niet meer bestond. Maar ja hij had zijn naam niet mee, zovelen dragen die naam. Je maakt natuurlijk niet erg de blits als je zegt, ik speel op een de Vries. Maar hij verdient wel een plaatsje op dit forum dacht ik, vandaar dit korte topic.