Het wordt nog aardiger dan ik al had gedacht
Er wordt nóg een woord geïntroduceerd: draaipunt. Nu zijn er drie woorden voor hetzelfde begrip in omloop: ‘balanspunt’, ‘draaipunt’ en zwaartepunt’.
Of het draaipunt precies ligt op de positie van de duim lijkt me onjuist, want dan zou de duim op een afstand van zo’n 190 mm van de slof liggen en dan zou je in de Barokgreep belanden. Meestal bevindt de duim zich dichter bij de slof en dus buiten het zwaartepunt (rechts daarvan).
Een experiment wat Alabama uitvoerde had als resultaat dat hij geen verschil voelde in de situatie met of zonder knijper. Het gekke is dat hij zo’n 6 gram aan extra massa (want dat is het gemiddelde gewicht van een houten wasknijper: zo juist even gewogen aan vier wasknijpers

) heeft toegevoegd aan de slof, die ongeveer 17,5 gram weegt. De gewichtstoename is dus behoorlijk te noemen (34% maar liefst) en zou toch merkbaar moeten zijn. Zijn vergelijking met de balans bij een brug, waar het tegenwicht zorgt voor een soepel bewegingsmechanisme, lijkt me toepasbaar op een strijkstok waar het zwaartepunt (of draaipunt of balanspunt) overeenkomt met het scharnier van de brug. Maar vreemd blijft dan wel, dat er niets van te merken was. Dat vraagt natuurlijk om een verklaring!
Ik denk dat een massatoevoeging aan de punt een groter effect teweeg gebracht zou hebben. Dat denk ik, omdat de hele balanskwestie een zaak van een soort hefboom is. De lengte links van het zwaartepunt (zwp-li) is véél groter dan rechts van het zwaartepunt (zwp-re), met een verhouding van ongeveer 3,4:1. (Dus de lengte links is ongeveer 3,4 maal zo groot als die van de lengte rechts van het zwaartepunt).
Misschien is het aanbrengen van diezelfde wasknijper aan de punt wel veel beter te merken, dan het eerdere experiment? Maar mogelijk vliegt een knijper er wel heel snel af? Ontstaat er een meer praktisch probleem.
Alabama wilde natuurlijk zijn zwaartepunt naar de gunstiger positie verplaatsen, maar als experiment gaat dit misschien wel beter: in ieder geval zou het resultaat een
slechtere strijkstokkarakteristiek moeten opleveren.
Ik heb een aantal gegevens van diverse strijkstokken in Excel gezet om te proberen hier wat zinnigs uit te kunnen concluderen. Zo viel me bijvoorbeeld op dat de geometrische verhouding tussen links en rechts van het zwaartepunt niet dezelfde is als de massaverhouding van diezelfde delen van de stok. Dat is op z’n zachtst gezegd nogal vreemd, want dat zou toch moeten.
En zo kan aan een strijkstok toch ook weer heel wat gerekend en bedacht worden, mede dankzij de beschikbare software als Excel.
Frits