Wat een goed idee om aan een muziekinstrument te beginnen. Een viool bijvoorbeeld! Er zijn al heel goede adviezen gegeven over de keuze van een strijkinstrument en over huren versus kopen (en met welk koopinstrument goede ervaring is opgedaan).
Welk strijkinstrument ook, je kunt uiteindelijk in diverse stijlen leren spelen en zo ervaren wat jou het meest aanspreekt. Een docent die breed georienteerd is, zou heel fijn zijn. Maar iemand die je de techniek goed bijbrengt, is natuurlijk het belangrijkst, want daarmee kun je alsnog vele kanten uit.
Noten leren lezen: daar zou ik me niet zo heel erg orgen over maken, tenzij je zwaar dyslectisch bent. Het noten leren lezen, zit verweven in de methode. De tonen die je leert spelen, die leer je dus ook lezen.
Mocht je wel dyslectisch zijn, dan kun je nog steeds leren vioolspelen. De aanpak van de docent is dan anders. Ik wil wedden dat er heel wat violisten van zigeunerbanjes bijvoorbeeld zijn, die oost-europese, die het gewoon op gehoor hebben geleerd. Waarschijnlijk ook een fiks aantal violisten in popmuziekbandjes. Waarschijnlijk is er ook al meer kennis en ervaring over hoe met dyslectie noten kunnen worden geleerd aan leerlingen.
Ga in ieder geval lekker door met je plannen en ga alstjeblieft pas les nemen als dat fysiek kan, ipv online met allerlei camera''s. Het blijft behelpen en een docent moet echt goed kunnen helpen je de juiste houding, greep enzo aan te nemen. Zij/hij moet je elleboog omhoog of omlaag kunnen doen als die niet goed is, je moet in de juiste houding 'gegoten' kunnen worden, kunnen voelen en herkennen wat goed is en wat niet. Dat gaat niet online.
En hopelijk ga je ervan genieten, ga je beetje bij beetje vooruit en jezelf de tijd gunnen het te leren. We hopen te horen hoe het met je verder gaat.