Rob schreef:
“het na een paar uur proberen onder de loup bekeken maar ik zie geen oplossend gedeelte of een veranderde structuur”
Misschien dat je
niet alleen moet
kijken of de structuur eventueel verandert,
maar ook een beetje
wrikken. Dat gaat het beste met een oud, dun en bot gemaakt tafelmes zonder karteltjes.
Probeer ergens tussen krans en blad een punt te vinden dat het minst goed vast zit. Wanneer je je eenmaal een beetje toegang hebt verschaft, kun je daar wat azijn in en op druppelen. Naar mijn idee heeft drie uur wachten geen zin, als het met een 10 tot 15 minuten niet week wordt, kun je het wel vergeten. Maar als het wel lukt: probeer het mes er in te krijgen en al wrikkende een beetje opschuiven, dan volgt de rest ‘als vanzelf’, omdat je een opening hebt. Maar blijf alert, want wanneer je er te veel kracht op zet en te snel gaat, krijg je splijting van je hout.
Wanneer de mensen van Bison thinner aanbevelen, zou ik dat eens proberen en dan niet die dure Bison thinner, maar gewoon die van de bouwmarkt. Dat spul kost niet zo veel en als het werkt, spaart het je een enorme hoop werk. [als het niet lukt, kun je er altijd nog verfkwasten mee schoon krijgen!]
Je kunt denk ik wel aannemen dat de inleg ook met dezelfde lijm is verlijmd en dat maakt het er niet gemakelijker op. Wanneer je de beschikking over een minifrees zou hebben, zou ik de gehele inleg wegfrezen. Maar ook ik heb zoiets niet. [ik ben nog van de oude generatie die zweert bij ouderwets handwerk

]. Mogelijk dat je hier met een scherp mes (scalpelmesje) wat ‘ruimte’ kunt maken. Wanneer dat er eenmaal is, gaat het een stuk gemakkelijker en kun je bijvoorbeeld onder een vergrootglas dat met een statiefje is gefixeerd, heel nauwkeurig de oude inleg wegsnijden, tenzij de thinner werkt natuurlijk.
Een andere optie die me nu te binnen schiet is die van warmte toevoeren. Dit kan in jouw geval uitstekend omdat je een 'witte' viool hebt. Ware dat niet zo, dan ging de lak naar de knoppen. Dus misschien met een electrische verfafbrander even een stukje proberen. Ook mes ertussen proberen te krijgen etc...Maar dan wel
op grote afstand beginnen,
anders heb je straks een
zwart geblakerde viool en dat is toch ook weer niet de bedoeling.
* Een achterblad van perenhout zal dikker moeten zijn, dan eentje van esdoorn!
* Dat de verlijming zeven jaar geleden heeft plaats gehad, zal niets te maken hebben met het niet week worden ervan.
Ik kan me goed voorstellen dat je wilt weten of je gevoel je bedriegt of juist niet. Daarom moet er wat aan gedaan worden.
Ik hoor wel hoe het afloopt.