In de huisraad en instrumenten verzameling van Mengelberg, zat ook een bos-neger viool. Weet iemand misschien wat voor een viool dat was. Want ik heb er nog nooit van gehoord.
http://www.volkskrant.nl/archief/gl...groei-van-een-zeldzaam-muzikantendom~a534130/
Nee, wat dat voor viool is, heb ik (nog) niet kunnen vinden. Het leek mij zo aardig voor mijn collectie eXoten, maar wie weet dat het nog eens boven water komt...
Wat ik wél vond, was het boek "Een oog boven Paramaribo" van J. van der Walle. Uitgeverij Querido, Amsterdam 1975)
Deze gaat op blz. 51 over het vertrek vlak voor de tweede wereldoorlog van de familie Feinland, in Nederlandse muziekkringen ook wel bekend als het duo Feinland. Feinland is violist en zijn vrouw celliste.
"Hij was van Duits-joodse afkomst, zij een geboren Nederlandse. Vanwege de spanning in Europa en de jodenvervolging hadden de Feinlands besloten zich in een Nederlands overzees gewest te vestigen. Zij bouwden in Suriname een mooi huis dat, uitgerust met een eigen podium, tot een cultureel centrum uitgroeide."
"De Feinlands begonnen het in de stad verkrijgbare houtsnijwerk van de bosnegers en het aardewerk van Surinaamse Indianen te verzamelen. Hun belangstelling ging vooral uit naar de muziekinstrumenten van de Bosnegers. Zo stond daar in dat huis een grote collectie trommen die nu wel weer verspreid zal zijn."
(zijn het die instrumenten die bij Mengelberg zijn beland? Hm, kan dat eigenlijk wel, praktisch gezien?)
De Feinlands stimuleerden het muziekleven enorm. Suriname was toen ook al multiculti: Chinezen, Javanen, Creolen, Bosnegers, Hindoestanen, Nederlanders, al dan niet van Joodse afkomst.
Het gaat verder over muziek, de verschillende culturen en assimilatie, best interessant.
Maar dit topic van Tobias gaat over de vraag wat dat voor viool was, die bosnegerviool. Dat hebben we nog steeds niet in beeld. We moeten dus verder zoeken en misschien is er wel een foto van de muziekinstrumenten van de familie Feinland. De instrumenten die ze in Paramaribo verzamelden.
Verder onderzoek:
http://www.suriname.nu/201cult/muziek01.html leidt naar het strijkinstrument de sarangi:
Hierover citeer ik de website:
"De sarangi is een korthalsstrijkinstrument met, evenals bij de sitar, een aantal resonanssnaren. De klankkast wordt gevormd door een uitgehold, peervormig stuk hout, bespannen met geite- of schapevel.
Er zijn twee tot drie melodiesnaren, die tot klinken worden gebracht door middel van een strijkstok. De toets is niet onderverdeeld door richels of fretten."
Dit is dus een instrument dat de Indieërs hebben geïntroduceerd in Suriname.
Meer feitjes over de Sarangi
http://chandrakantha.com/articles/indian_music/sarangi.html
(hé, heb ik die niet al in mijn collectie eXoten?). Ja, zie #69. En ik heb in #70 de link naar de website over de sarangi toegevoegd. Zo blijft het een beetje bijelkaar.
Toch vraag ik mij af of dit nu de zgn. bosnegerviool is. Ik heb moeite dit te geloven.
Misschien duikt er toch nog iets op van de inheemse bosnegers. Wie helpt zoeken?