Ik heb wat speurwerk verricht en heb ontdekt dat deze bouwer werkt in Tsjechië voor de merknaam ‘Akord Kvint’. Daar kwam ik echter ook de bouwer Jan Lorenz tegen die zijn creaties onder dezelfde merknaam Akord Kvint op de markt brengt. Van deze Jan Lorenz heb ik nog niet zo lang geleden een viool in handen gehad en bespeeld. Instrument zag er goed uit, de klank vond ik niet speciaal of er uit springend, de lagere snaren wat aan de vlakke kant. Nu zegt dat allemaal niets over een cello en ook een andere viool van Lorenz kan weer wél beter overeenkomen met mijn klankideaal.
Ik zal de
website even geven, zodat ook is te zien dat een meesterinstrument
wél door Lorenz wordt gebouwd maar
niet door Lavicka. Of je hier dan de conclusie aan mag verbinden dat Lorenz 'beter' is dan Lavicka staat ter discussie. De website geeft geen prijzen, daarvoor moet men naar een dealer gaan. De dichtstbijzijnde dealer zit dan in Duitsland, Stefan Brönner of Broenner, althans volgens de site van Akord Kvint. Maar een zoekactie op deze namen levert geen enkele score op als vioolbouwer of dealer!
Ja, en dan wat een cello van Josef Lavicka moet kosten of waard is. Moeilijk te zeggen, hangt mede af van wat de klank is. Een indicatie wat gevraagd wordt voor een cello #25 van Josef Lavicka is US$ 4480,= ( zie : http://www.jimlaabsmusic.com/string-instruments/cellos/akord-kvint-josef-lavicka-no-25-cello/prod_1932.html) dat zou dan zo ongeveer € 3340 zijn. In ieder geval een prijs die hoog genoeg is om eens rustig te overwegen.
Het ene instrument is de andere niet zodat ieder instrument apart beoordeeld moet worden. Bespelen zou ik zeggen, ook door anderen en dan een beslissing nemen of de vraagprijs acceptabel is of wordt bevonden. Zo niet, dan wachten op een andere mogelijkheid.
Frits