JanHut
♫ ♪
Half jaar? Soms wordt aangeraden elk half jaar snaren te vernieuwen. Als het verschil klein is kun je de volgende keer wat langer wachten, als het verschil groot is kun je de volgende keer sneller wisselen (zie ook Tipboek Cello). Mooie richtlijn kan dat zijn en de nog redelijke snaren zijn dan goeie reserves.
Vele jaren? Een andere benadering is ook mogelijk: toen ik er ooit voor het eerst naar vroeg aan de vioolbouwer zei hij (ongeveer): 'cellosnaren kunnen vaak lang mee. Hoeveel jaren valt niet te zeggen'.
Mijn ervaring klopt met dat laatste: vooral d, G en C doen het vaak jarenlang goed. Ook de a, maar soms neemt de klank toch wat eerder af dan van de overige.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Vele jaren? Een andere benadering is ook mogelijk: toen ik er ooit voor het eerst naar vroeg aan de vioolbouwer zei hij (ongeveer): 'cellosnaren kunnen vaak lang mee. Hoeveel jaren valt niet te zeggen'.
Mijn ervaring klopt met dat laatste: vooral d, G en C doen het vaak jarenlang goed. Ook de a, maar soms neemt de klank toch wat eerder af dan van de overige.
Hoe zijn jullie ervaringen?