En daarom loop of fiets ik gewoon naar mijn Katharine Meieroth, koop de snaren bij haar en heb ook nog een gezellige babbel.
De snaren zijn iets duurder (kosten iets meer) dan als ik ga shoppen, maar het contact met mijn vioolbouwster is 100 keer meer waard.
En die twee drie of vier euro vooreen paar snaren is mij meer waard dan voor het goedkoopste van het goedkoopste te gaan.
Daarbij komt het feit dat de vioolbouwer meer inzicht heeft in het instrument dan ikzelf, hij of zij kan adviseren. Hij of zijn kan door ervaring aangeven of je juist wel of niet op darm moet gaan spelen, of je juist die kunststof snaar moet nemen of eventueel een beetje moet experimenteren met tungsten of titanium of dat je juist zilverstaal moet nemen.
Ik weet het, ’t is best moeilijk om de mooist klank uit je instrument te krijgen, snaren spelen een belangrijke rol. En je vioolbouwer kan daarin een heel belangrijke rol spelen.
Ik ben inmiddels op de E snaar een paar keer van merk en stugheid gewisseld, de andere snaren zijn Tomasik Dominant. Proberen en experimenteren met snaren is leuk, maar kost en paar centjes.
Mijn advies, ga gewoon even bij de viool, alt, cello en of Bass bouwer langs en koop de snaren bij hem/haar. Hij, Zij hebben een jaren lange opleiding gevolgd, jarenlang ervaring opgedaan en weten waar ze mee bezig zijn.
Goedkoop is …
Duurkoop
Remi