Juist, geen "vergeten juweeltje", maar "juweeltje", maar daar is geen rubriek voor.
Dat 3e vioolconcert (en de Havanaise) heb ik al 3 keer gespeeld met amateurorkesten:
SAINT SAENS Havanaise (amateursolist: Pieter van Zessen, orkest: Ramuze Hazerswoude 2004)
SAINT SAENS 3th (3x solist: Pei Pei Zhu, orkest: Delfts Symfonie Orkest 2005; solist: Mariana Hutchinson, orkest: Leiden Sinfonietta2005; solist: Sonja van Beek, orkest: Ridderkerks Symfonie Orkest,2003)
Ik zou graag dat 1e en 2e vioolconcert eens willen spelen met een amateurorkest, maar ik weet dat het niet zal gebeuren. Niemand kent het zowat , het heeft geen speeltraditie en niemand neemt de moeite er eens naar te luisteren of gaat daar speciaal een cd van bestellen. De kans dat Radio4 iets van die 1e 2 vioolconcerten zou draaien is zo goed als 0, zelfs als Saens-Saint componist van de week zou worden.
Goeie reden om dat 1e en 2e vioolconcert van Saint-Sanes met de muzieknoten (als ik die kan vinden) eens op m'n Youtubekanaal te gaan zetten.
Volgende keer doe ik niet meer mee met een amateurorkest die weer die afgezaagde 3e op de lessenaar zet. 3 keer is scheepsrecht, een amateurleven is maar kort en daarin kan je niet zoveel spelen als een beroeps, dus zonde van de tijd om steeds maar weer dezelfde stukken te moeten spelen.
NSO, Nederlands Studenten Orkest heeft die 3e Saint-Saens weer gespeeld in januari met Oskar Back-winnaar Rosanne Phillipens. Voor mij een reden om niet naar dat concert te gaan, want ik ken het al.
1e Saint-Saens staat op Youtube:
Kyung Wha Chung - Saint Saens Violin Concerto No.1 Mov. 1
&feature=related
Kyung Wha Chung - Saint Saens Violin Concerto No.1 Mov. 2
Kyung Wha Chung - Saint Saens Violin Concerto No.1 Mov.3
&NR=1