Laat ik als newbie op dit forum ook nog eens proberen wat bijdragen aan de feestvreugde rond elektrische violen en dan met name Sojing.
En misschien wel uit een hoek die tot nu toe wat stil is gebleven: ik importeer die instrumenten zelf. En nee, niet om er snel rijk van te gaan worden.
Ben hier ooit mee begonnen in eerste instantie omdat de vorm me erg aansprak.
Misschien kan ik sommige mensen wat helpen met mijn mening over die violen:
Allereerst zijn er klasse verschillen, de gekleurde violen die je vaak aangeboden ziet zijn soms van kunststof, of als je geluk hebt van lindenhout (dat kun je mooi dekkend in kleur krijgen). Soms zijn de stemschroeven ook van kunststof en dat is echt een drama.
Er zijn echter betere uitvoeringen te krijgen (esdoorn, ebbenhout etc) die zijn alleen weer wat duurder, maar kwalitatief beter dan de plastic uitvoeringen die denk ik terecht als speelgoed worden afgeschilderd.
Maar ben je er daarmee? Nee echt niet: de opmerking over snaren bijvoorbeeld. Standaard zitten er echt hele lo-cost snaren op. En de speelbaarheid is soms dramatisch slecht. Een kam die je net zo goed ondersteboven kunt zetten

Nou ja, bij wijze van spreken dan. En bij het kielhoutje staan de snaren zo hoog dat je echt pijn in je vingers krijgt. Let op: hiermee zeg ik NIETS over andere aanbieders, ik constateer slechts hoe ik de violen binnen krijg. Die speelbaarheid daar doe ik wat aan, snaren worden op de juiste hoogte gebracht, kam wordt vervangen of zo gesneden dat er wel op te spelen valt. Ook de toets wil nog wel eens een vervelende naad laten voelen waar deze aansluit op de body. Corrigeren we ook.
Dit speelbaar maken van zo'n viool (en gebruikmaken van de duurdere typen) maakt dat we een hogere prijs hanteren dan je zo hier en daar tegen komt (rond 200 Euro). Ik ga geen reclame maken (mag vast niet volgens de regels) maar verschillen zijn er wel. En nee, ik ga ook niet beweren dat deze violen dan kunnen concureren met Yamaha. Wel dat deze instrumenten best als ze speelbaar zijn gemaakt een leuke aanvulling kunnen zijn bij wat je al akoestisch in huis hebt voor een betaalbaar bedrag.
Lastig puntje blijft het vinden van een goede schoudersteun. Ik heb momenteel een acceptabele oplossing gevonden voor deze violen, maar de gewichtsverdeling van een elektrische viool is nou eenmaal heel anders dan van z'n akoestische voorbeeld. Dus dat blijft wennen (ook met een e-viool die niet van Sojing komt).
Nou, daar wilde ik het als eerste posting even bij laten. Hoop dat ik hiermee op niemands tenen ga staan. Hoop dat ik evt. nog wat heb bijgedragen aan de meningsvorming.
Arjo