Enige tijd geleden was er op dit forum iemand die een viool had met daarin het label Jac. Frank van Erp uit Leeuwarden. Ik kwam een viool tegen die mij aan Escher deed denken. Volgens mij is Escher in Leeuwarden geboren. Nu denk ik niet dat deze Escher ook violen heeft gebouwd maar er is er wel iemand die dacht ik ga het concept van Escher transporteren naar de viool. Dat betekent dat de afwisseling van blanke en donkere vlakken exact moet plaats vinden. Daar ben je dan nog wel even mee bezig want het moet erg nauwkeurig anders klopt het niet meer en dat zie je direct. Ik vroeg me daarbij wel af of de welving van de bladen dan geen vertekening veroorzaakt en dan een visueel mankement laat zien. Maar dat valt reuze mee. Ik noem deze viool voor het gemak dan maar de ‘Escher-viool’. Kijk zelf maar:
Hoe het met de klank zit weet ik niet. Ik zou er in ieder geval drie fijnstemmers afhalen.
Het moet ook allemaal wel heel goed verlijmd zijn anders ligt het blad zo in stukken.
Hoe het met de klank zit weet ik niet. Ik zou er in ieder geval drie fijnstemmers afhalen.
Het moet ook allemaal wel heel goed verlijmd zijn anders ligt het blad zo in stukken.