Als de hals is meegelakt schuur je je een ongeluk om het er af te krijgen. Schraapstaal zou ik nemen. Alle lak er af schrapen. Daarna zorgen dat de hals mooi recht wordt: de bobbels eruit halen met een fijne platte vijl. Dan het hout vernetten met een beetje heet water, wachten tot de vezeltjes zich hebben opgericht, laten drogen en daarna met een strook watervast schuurpapier om de hals heen bewegen, van links naar rechts en weer terug. Dit herhalen, dwz het vernetten en met dezelfde schuurpapier de opgerichte vezels weg schuren. Als dat allemaal voor elkaar is, een beetje waterbeits nemen in de kleur donker eiken en met een doekje de hals insmeren. Dat is om het 'maagdelijk wit' van het hout te doen verdwijnen.Hoe dan? Lijkt me supertof om iets mee te sleutelen!!! En bij zo'n viool kan ik het nog zelf doen ook... Wat ik het eerst zou willen doen is de hals minder glimmend en glad maken. Dat voelt zo niet fijn... Schuurpapiertje??
Daarna met lijnolie de hals net zo lang behandelen totdat geen lijnolie meer wordt opgenomen. Tussen iedere opgebrachte laag voldoende droogtijd in acht nemen.
Op deze manier heb je in ieder geval weer een mooie hals, ik bedoel de hals van de viool.