Mijn zoon (nu bijna 9 jaar) en ik zijn samen drie jaar geleden begonnen met viool spelen. In het begin vond hij het echt wel fijn, maar na een tweetal jaren moest ik steeds meer aandringen opdat hij zou oefenen (en dan nog maar 2 x per week, ik wou hem echt niet forceren). Heb toen een beloningssysteempje met stickertjes opgesteld en dat werkte voor een tijdje goed... Hij volgt nu notenleer (tweede jaar begonnen) en vindt dit oersaai... Zijn vioolles krijgt hij bij een zeer goede docent en hij doet het redelijk, maar zou echt wel beter kunnen als hij tenminste zou oefenen (hij heeft echt wel talent...). Soms gaat hij naar de les en heeft hij maar één keer in een hele week geoefend. Als ik hem niet aanspoor, dan doet hij niks. Moet ik hem blijven aansporen? Of gerustlaten? Als ik hem vraag of hij ermee wil stoppen, dan zegt hij "nee", maar als ik hem vraag of hij dan eens vanzelf wil oefenen, dan is hij heel onverschillig. Ik moet zelf wel toegeven: zou het jammer vinden als hij met dit talent niks zou doen, vooral omdat het bij hem gewoon uit gemakzucht is dat hij niet oefent... Anderzijds wil ik hem niks opdringen... Klinkt jullie dit bekend? Graag eens wat advies van mensen die misschien zelf heel jong begonnen zijn? En van anderen natuurlijk ook: elk advies is welkom!