Agon22,
Ik heb gezien dat dit instrument ook op Marktplaats wordt aangeboden. Dat verandert de zaak natuurlijk wel, want wanneer niet alleen een uitspraak wordt gedaan over de oorsprong of model, maar ook over de waarde, dan zal dat worden gebruikt voor het vaststellen van de vraagprijs. Een soort gratis taxatie dus en daar kan ik niet aan meewerken. Trouwens ook al stond het instrument niet op Marktplaats, dan had dat na het geven van de bevindingen en waarde, alsnog gekund.
Voor wat betreft uitspraken over de waarde, zou ik een ieder aanbevelen dat niet op dit forum te doen om ge- of misbruik op Marktplaats te voorkomen.
Daar komt dan nog bij, dat je zelf al aangeeft dat het geen echte Stradivarius is, hetgeen in 99,9% van de gevallen waarin een ‘Stradivarius’ werd gevonden, zo blijkt te zijn.
Ik laat het daarom bij de verwijzing naar hetgeen Remi heeft gezegd met een paar aanvullingen:
- De inleg lijkt me met inkt er op aangebracht. De viool is vermoedelijk nog een keer overgelakt waarbij de inkt van de inleg gedeeltelijk is opgelost en herverdeeld, waardoor de binnenste inleg ook is gezwart door uitwaaiering van het zwart van de buitenste lagen. Hierdoor is de binnenste laag nauwelijks herkenbaar.
- De krul is niet opvallend fraai gestoken en lijkt niet op een meesterwerk zoals Stradivarius dat kon.
- De hals heeft een wat slordig afgewerkte toets.
- Het stempel op het hieltje duidt op een seriematig verkregen instrument, wat niet uitsluit dat er hier en daar wat onderdelen handwerk zouden kunnen zijn.
- Het lijkt me een instrument van Duitse of Oostenrijkse makelij, gemaakt zo ergens vanaf 1960. Het model doet mij niet denken aan een kopie van een Stradivarius noch Guarneri, of andere specifieke kopie van een meester.
Ik weet niet wat ik moet verstaan onder 'een originele strijkstok', want dat kan wel een stok zijn die niet meer gebruikt kan worden omdat er óf geen haar meer op zit óf totaal geen spanning meer in de stok zit óf een stok die niet meer te herstellen valt.
Dan lees ik, dat er nóg een viool bij was en dan hangt het er maar van af wat dat dan voor instrument is. Wanneer je in ogenschouw neemt, dat er al een viool te koop is voor € 39,= compleet met kist en strijkstok, snaren, hars en zelfs een schoudersteun, dan is 'nóg een viool' maar de vraag wat het dan is.
Al die extra's zoals zojuist opgesomd, voegen niets toe aan de klank, die moet worden beoordeeld met de oren. Pas dan kan werkelijk worden bepaald of de vraagprijs reëel is.
Soms komt het voor, hoewel de kans erg klein is, dat je voor weinig geld een juweeltje te pakken hebt.
Frits