Zoals ik wel eerder heb geantwoord op dit soort vragen: het doet er eigenlijk niet toe wat
ik er van vind, want waar het om gaat is wat het stuk
jou doet.
Maar ik zal je mijn mening niet onthouden. Daarvoor moest ik eerst zo’n 30 minuten luisteren naar de uitvoering van het
2e vioolconcert in G-mol met Janine en het Radio Filharmonisch Orkest. Nu is Prokofiev niet mijn favoriete componist en dat zal meespelen in mijn mening. Ik moet dan ook eerlijkheidshalve bekennen dat ik in de diverse delen ettelijk maten heb overgeslagen!
Na zo’n 6,5 minuut is het eerste deel mijn aandacht kwijt en kan het me eigenlijk al niet meer bekoren.
Het tweede deel vind ik beter, maar duurt mij te lang. Ik mis de ‘draad’ van het ‘verhaal’.
In het derde deel begint Janine haar intensiteit aan bewegingen op te voeren en dat gaat mij uiteindelijk dusdanig storen dat ik ook hier flink wat maten heb overgeslagen. "Sta nou eens stil", denk ik dan.
Ik vind Janine de ‘klassieken’ veel beter spelen dat dit soort vioolconcerten, maar als beroemd violiste moet je dit toelaten tot je repertoire.
Ik kom tot de conclusie dat deze componist niet aan mij besteed is. Dat betekent geenszins dat anderen er wél plezier aan kunnen beleven.
Frits