Tijdens een zoektochtje naar potentieel interessante violen kwam ik zonet wel een erg (historisch) intrigerend exemplaar tegen (linkje beneden). Volgens de aanbieder is de Steiner via de tuinman van Koningin Elisabeth I (van Beieren, derde koningin der Belgen) in zijn bezit gekomen. De vioolkoffer draagt aan de binnenzijde een borduursel met de Belgische kroon.
Wel nu is het de eerder genoemde hoogheid wiens naam ontleend werd voor de 'Koningin Elisabethwedstrijd', en ze zou zelf een goed violiste geweest zijn onder de supervisie van Ysaÿé.
Het is moeilijk om het vermoeden los te laten dat dit wel eens haar eigen persoonlijke viool zou kunnen zijn, al begeef ik me dan op glad ijs
. Bestaat hier historische documentatie over? Heb zelf - in korte tijdspanne - niet direct overtuigend materiaal op internet kunnen terugvinden. En voor de vioolbouwers onder u: speelt zulke mogelijke geschiedenis zwaar mee in de taxatie?
Mvg,
Sebastiaan
Edit moderator: Link naar "marktplaats" achtige website verwijderd omdat deze verloopt.
Wel nu is het de eerder genoemde hoogheid wiens naam ontleend werd voor de 'Koningin Elisabethwedstrijd', en ze zou zelf een goed violiste geweest zijn onder de supervisie van Ysaÿé.
Het is moeilijk om het vermoeden los te laten dat dit wel eens haar eigen persoonlijke viool zou kunnen zijn, al begeef ik me dan op glad ijs
Mvg,
Sebastiaan
Edit moderator: Link naar "marktplaats" achtige website verwijderd omdat deze verloopt.