Bij Off-topic staat mijn stukje: Bespiegelingen over contrabas en akoestische fretloze basgitaar. Bij dit stukje staat een foto van al mijn instrumenten en rechts op de foto staat de betreffende contrabas. Op zo'n foto zie je niet alles maar zelfs als ik kijk op een afstand van 20 cm dan zie ik niet dat de randen bijgewerkt zijn. Vanaf een meter afstand zie je ook de andere bijgewerkte plekken niet meer en dat is gewoon goed genoeg. Het verhaal is anders als het gaat over een contrabas uit de 18e eeuw die duizenden euro's waard is en die te vergelijken is met een schilderij van een oude meester. Dan ga je er niet zelf aan zitten prutsen maar laat je het een deskundige doen met de originele lak.
Behalve een cosmetische behandeling heb ik de bas ook technisch wat aangepast waardoor er bepaalde bijgeluiden zijn verdwenen. Ik ben een techneut en ben niet bang om dit soort dingen zelf aan te pakken, ook omdat een vriend van mij met zijn contrabas zeer slechte ervaringen opgedaan had bij een lutier (zie het eerste verhaal over rammelende snaren in het basforumboek van Philip Baumgarten). Als ik dit alles bij een lutier had laten doen dan had dat behoorlijk wat gekost. Ik heb in 2008, € 650 voor de bas betaald en ik denk dat hij nu ongeveer het dubbele waard is maar hij zal nooit zo veel waard worden als een oude bas van een gerenommeerd merk. Hij speelt lekker en ziet er goed uit voor een bas van zeker 30 jaar oud en wat wil je nog meer.