BertBoonVioolbouw
|♫♫|♫♫|♫♫|
Ik stel voor de discussie over het lakken te verplaatsen naar dit onderwerp
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bert,BertBoonVioolbouw schreef op 10/05/2005:
Ik stel voor de discussie over het lakken te verplaatsen naar dit onderwerp
Voor mij (de leergang is enorm lang) weer een nieuwe term.Nog een vraag: wat kan ik het best gebruiken als smeermiddel voor de tripel?
Bettina,Bettina schreef op 17/05/2005:
Mijn plan de campagne:
-viool laten verkleuren door zonlicht (bij een slechte zomer in de uv-box met schaaltje water);
-gronderen met vernice bianca, vuren vier maal en esdoorn twee maal, polijsten;
-enkele lagen schellak (waarschijnlijk robijn) voor een goede basiskleur, de eerste twee lagen zonder polijsten tussendoor, daarna na elke laag polijsten;
-vernissen met Michael Darnton's mastiekolievernis, eerste twee lagen blank, daarna met op kleur gemaakte vernis, gevolgd door weer twee lagen blank. Tussendoor steeds polijsten met tripel.
Ik heb gekozen voor Darnton's vernis vanwege de simpelheid van het recept: Chios mastiek in een jampot, onderzetten met terpentijn, laten oplossen en daarna 25-50% van de hoeveelheid opgeloste mastiek aan rauwe lijnolie er bij doen. Is inmiddels een fantastich heldere, lichtgele vernis geworden die prima droogt in een dagje zonlicht.
Voor het op kleur maken van de vernis heb ik van aardpigmenten en lijnolie olieverf gemaakt, asfalt opgelost in terpentijn, en een tube Rembrandt olieverf meekrap bruin gekocht (heb wel Michaelman's recepten voor het maken van lake's etc. gelezen, maar deze vond ik voor een eerste probeersel toch wat ingewikkeld lijken).
Vriendelijke groet,
Bettina
Als ze bij de invoering van de euro nu ook 'gewoon' het salaris in guldens hadden omgezet in evenzovele euro's hadden we nu geen problemen meer, maar dat is een heel ander onderwerp dat hier niet thuis hoort. Wou het toch even noemenBettina schreef op 20/05/2005:
Goedemorgen Frits,
Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoorden. Ga ze allemaal maar eens netjes bundelen voor in mijn werkplaatsje.
De imitatiegamboge kost nu E 18,50 per 50 gram bij De Kat. Is de gulden dus toch een euro geworden inmiddels.
Ik hoop dat de zomer nu inderdaad begint. Mijn UV lamp komt pas over een week of vijf en met het huidige aantal uren zonneschijn schiet het drogen van mijn proefstukken niet echt op...
Vriendelijke groet,
Bettina
Bettina,Bettina schreef op 25/05/2005:
Hoi Remi,
Ik heb begrepen dat er o.a. lijnolie in je vernis zit, en dat droogt (of eigenlijk polymeriseert) heel erg langzaam zonder UV licht. Met het weer van de laatste weken is het dus moeilijk olievernissen (c)
Ik heb een UVB Philips kleur 12 tl in bestelling bij de vioolbouwer (is een medische lamp en vanwege het gevaarlijke licht niet te koop voor particulieren), maar tot ik die heb moet ik mij behelpen met de echte zon. Die werkt goed, de lak droogt prima, maar 1. hij schijnt veel te weinig en 2. het moet buiten, dus stof, vogelpoep en weggewaaide proefstukjes (gelukkig geen violen) heb ik al meegemaakt . Van de week bedacht ik dat mijn ouders nog een voorwereldlijke hoogtezon hadden. Opgehaald en verder met experimenteren. Het resultaat: droge, maar gekookte vernis...
Succes met je restauratieproject,
Bettina