Los van de discussie over 7/8 kisten zou ik nog even terug willen ingaan op de discussie rond de vioolbogen (waar het uiteindelijk over ging

).
Ik ben naar aanleiding van het probleem van de topicstarter ten rade gegaan bij twee bevriende bogenmakers, die me wisten te zeggen dat 75cm voor een vioolboog toch eerder uitzondering dan regel is (maar niettemin komt het vaker voor dan ik blijkbaar dacht). Voor het plezier heb ik ook mijn eigen twee bogen (ben zelf professioneel violist) nagemeten, en geen van beide komt in de buurt van 75cm. Voor de goedkoopste kisten lijkt het me dus een kwestie van randje-kantje te worden voor een boog van de volle 75cm om te passen. En dus een terechte opmerking van de topicstarter dat dit beter op de site vermeld kan worden, en meteen ook een nuttig punt om te checken voor personen die dit bericht ooit nog komen oprakelen en een basiskist plannen te kopen (eender waar)
Ik zie dat er bij Bert ook 1 kist op de site staat waarin een boog van 75cm maar héél nipt of niet zal passen (heb dezelfde hier liggen en deze ochtend getest).
Overigens heb ik het probleem (hopelijk naar enige tevredenheid) toch nog kunnen regelen met de topicstarter.
Dries