De edele metalen worden vooral toegepast vanwege het gewicht: goud, zilver en wolfram zijn zwaar en kunnen daarom voor hetzelfde resultaat met een minder dikke draad worden gewikkeld om de kern. Helaas zijn de zware metalen ook het duurst. Je kunt een G snaar voor een viool ook wel wikkelen met Aluminium, maar dan wordt hij ongeveer dubbel zo dik en dat heeft ook zijn bezwaren. Met resonantie heeft dat iets minder te maken, al veronderstel ik dat er wellicht verschillen zijn. Ook de aanspraak van snaren zou per metaalsoort kunnen verschillen omdat het oppervlak van metalen ook verschilt.
En wat is duur? Ga eens met je auto langs de garage voor wat onderhoud of met je fiets naar de fietsenmaker voor nieuwe banden en een nieuw achterlicht! Toegegeven een set Corelli Crystal, die ook goed klinkt kost minder dan de helft, maar een set Evah P of Obligato gaat ook al de kant van Perpetual op. Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik heb de snaren inmiddels in huis maar in de komende periode geen tijd om iets uit te proberen.