Maar wat zou je willen wat er in de klas gebeurt? Gewoon alle kinderen AMV geven, zodat ze allemaal noten kunnen lezen, en met maten en ritmes uit de voeten kunnen? Vanaf groep 3?
Of ga je met kinderen activiteiten doen, bijvoorbeeld als beschreven in het boekje "muziek met kinderen" (Margrit Küntzel-Hansen, uitgave Callenbach, 1975). Allemaal activiteiten en spelletjes om bewust te worden van toonhoogten, verschillende ritmes, geluiden, klanken en soorten instrumenten.
Mij lijkt het dat allebei aan de orde zou moeten komen, en nog meer.
Ja, je hebt grote verschillen, maar die zijn nog lang niet zo groot als de verschillen die je in de klas hebt met bijvoorbeeld lezen in groep 3. Daarbij valt hierin ook best eenvoudig te differentiëren en vindt een leerling die toevallig hierin meer heeft meegekregen, het vaak niet erg als het eens iets mag doen wat hij wel lekker beheerst (neem die knul met dyslexie waar ik het over had).
Ook zou je een soort van keuzeprogramma kunnen hanteren voor een deel. Het ene kind heeft meer met slagwerk, een ander kind speelt al cello. En een kind wat echt extreem a-muzikaal is, maar wel graag schrijft, zou zelfs dan nog een verslag/presentatie over zo'n componist kunnen doen. (Hoewel ik het met je eens ben hoor, het is mijns inziens ook geen muziekonderwijs, vandaar dat ik verbaasd ben over het feit dat dit een opdracht was van de kunsteducatie-vereniging/muziekschool hier.)
Ik heb meegemaakt dat dit zo ongeveer gebeurde (en het had nog beter gekund). En heel moeilijk was die niet eens! Uiteindelijk kwam dit samen in een aardig kerstorkest waarbij ieder kind een eigen rol had.
Wat ik ook heel boeiend vind is dat je aan de manier hoe kinderen omgaan met muziek, ook heel veel te weten komt over wat voor kind je hebt. Voor het ene kind is het een aangename afleiding, voor het ander een belangrijk deel van hun ziele-inhoud. Je hebt kinderen die meer bezig zijn met de maat (die vaak meer motorisch leren), met de ritme (meer vanuit gevoel leven en leren) en vanuit de melodie (kinderen die meer cognitief, met hun hoofd, bezig zijn). Prachtig om dit te ontdekken in de klas, hier kan je op inspelen, maar wat nog belangrijker is, je kan kinderen helpen ook de andere gebieden meer te ontwikkelen (met muziek, maar ook daarbuiten). Prachtig toch ook bijvoorbeeld een piekeraar lekker bezig te laten zijn met maat en ritme, zodat hij uit zijn hoofd kan komen. Dan ben je echt bezig kinderen te helpen in hun groei en ontwikkeling. Muziek is een prachtig instrument. Ik zou hier nog wel uren over kunnen praten.
Mijn droom is om dit gebied concreet uit te werken tot iets wat in de klas werkbaar is, dus zo, dat leerkrachten ermee aan de slag kunnen. Ik ben hiervoor al eens langs geweest bij bovengenoemde muziekschool, ze waren zeer geïnteresseerd en ik heb hen daarna (op hun verzoek) nog gemaild met meer informatie en een verzoek om contact (concrete vraag van mij, ik wilde eens mee naar hun muziekles op een school). Maar heb vervolgens niets meer gehoord.
Nu ja, het suddert nog bij mij en ik zoek nog verder naar mogelijkheden. Voorlopig pas ik het gewoon lekker toe in mijn eigen praktijk en doe ik lekker ervaring op.