Even weer terug naar de papieren vioolbouwplaten. Ik was namelijk wel benieuwd van welk soort en type papier dit dan gemaakt diende te worden. Ik kon er geen informatie over vinden in de bouwbeschrijving. Ik heb ze nog eens een keer door genomen en merkte, dat er ergens stond dat het wel 'handig' was eerst de 'assembly instructions' door te nemen, voordat men begint met de bouw van dit 'instrument'.
Ik aan het zoeken, maar Liuwe heeft die instructions er niet bij 'geleverd'. Daarom zelf maar eens aan het zoeken gegaan en ik heb ze gevonden.
Dit is werkelijk zeer vernuftig bedacht! Als ik de plaatjes zie die laten zien hoe een stemsleutel wordt gemaakt, eeen kielhoutje, de hals of zelfs een fijnstemmer, dan zijn die instructies een 'must'. Ook al maakt u geen papieren viool, ga die instructies eens bekijken: heel aardig om te zien!!
Vandaar dan ook dat ik ze er maar even bij geef:
http://cp.c-ij.com/en/contents/2023/violin/downloads/violin_01_i_e_a4.pdf
Er staat ook duidelijk bij wat de betekenis is van de verschillende soorten lijnen, gestippeld, sterretjes, etc. Voor diegene die hieraan wil beginnen: eerst de instructies doorlezen!
Dan zijn er ook nog instructies voor het maken van de strijkstok en de kinsteun, eveneens te maken uit papier. Misschien dat hier niet al te dik karton en mogelijk zelfs toch 80 grams papier het beste is?
kinsteun, strijkstok en stander
Voor het te gebruiken materiaal staat er 'papercraft', maar die term wordt niet gebruikt in de papierindustrie, dat moet zijn
Kraft papier, gerelateerd aan het proces om de lignine te verwijderen.
Nu zijn er allerlei diktes papier te krijgen en CANON geeft niet meer informatie daarover dan te vermelden dat men 16 A4-tjes nodig heeft.
Wanneer ik zo'n viool van papier zou willen maken, denk ik dat normaal 80-grams papier veel te dun is. Ik zou dan toch gaan voor 120-180 g/m² (en misschien nóg wel hoger), wat meer gangbaar is voor een bouwplaat.
Ik dacht dat dit wel een bruikbare aanvulling zou zijn.