Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb uw bijdrage -voor deze ene keer-over geheveld naar dit onderwerp omdat het goed aansloot. Het is niet de bedoeling dat dit forum als een soort Marktplaats gebruikt gaat worden. Advertenties van deze orde zijn dan ook niet gewenst.marwes zei:Beste viool-liefhebbers,
ik heb onderstaand boek in de aanbieding :
PRINCIPES VAN HET VIOOLSPEL EN HET VIOOLONDERWIJS
door Ivan Galamian
Original English language edition published by
Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.
Copyright ©1962 by Prentice-Hall, Inc.
Original title: Principles of Violin Playing and Teaching
Copyright ©1980 voor de Nederlandse taal:
Broekmans en van Peppel B.V. - Amsterdam
Nederlandse vertaling: Jacqueline Monné
Adviezen: Jan Nicolai
Druk: Mercurius Amsterdam
Boek in A-4 formaat met kaft met illustratie met witte letteropdruk in perfecte conditie;
116 pagina's met tientallen zwart/wit foto's, tekeningen, illustraties enz.;
VOORWOORD bij de oorspronkelijke uitgave
Er zijn veel systemen die bij het vioolspelen gevolgd worden: goede, redelijk goede en slechte. Het systeem dat ik in dit boek heb proberen weer te geven, is naar mijn mening, het meest op de praktijk gericht. Ik wil echter niet beweren dat dit het enig juiste of enig mogelijke is. Het in boekvorm gieten van een systeem is op zich al een hele onderneming, maar het schrijven van een boek als dit is helemaal problematisch, aangezien geen enkel gedrukt werk ooit de levende leraar-leerling relatie kan vervangen. Het allerbeste dat een leraar zijn leerling kan geven, is de aan het individu aangepaste, eigen benadering, die een te persoonlijke zaak is om, hoe dan ook, op papier te zetten.
Het heeft vele jaren geduurd voor dit boek klaar was. Ik begon ermee op aandringen van enkele leerlingen van mij en door hun vertrouwen in het welslagen van de onderneming heeft de zaak geen schipbreuk geleden. De eerste zeven jaar werd besteed aan het verzamelen van gegevens in de leskamer en aan het maken van het eerste volledige concept. Mijn ideeën werden op schrift gesteld door Miss Elizabeth Green van de Universiteit van Michigan. Gedurende de volgende twee jaar onderging het boek verscheidene wijzigingen qua formaat en werd het volledig herzien. Na negen jaar hervatte Miss Green haar arbeid en voltooide ze het definitieve manuscript, dat tenslotte het boek werd dat nu voor u ligt. Graag wil ik mijn waardering uitspreken voor Miss Greens grote aandeel in het projekt.
Niemand kan studeren, niemand kan lesgeven uit een boek alleen. Wat een boek kan doen is: helpen. Het kan dat doen door de algemene principes te schetsen en te trachten om veel van de problemen die daarmee samenhangen te verduidelijken. Of ik in mijn pogingen geslaagd ben, zal alleen de consciëntieuze lezer kunnen beoordelen.
Voor ik overga tot het eigenlijke boek, wil ik graag Mr. Gustave Rosseels danken voor het lezen van het uiteindelijke manuscript en tevens mijn dank betuigen aan Dr. Frederick Neumann van de Universiteit van Richmond.
Ivan Galamian
New York, 31 maart 1960
Jacqueline Monné
Jan Nicolai
augustus 1979
INHOUD
INLEIDING
Tekortkomingen van systemen die toegepast worden bij het vioolonderwijs
HOOFDSTUK I
Techniek en interpretatie
Absolute en relatieve waarden. Techniekvormen. Techniek en korrelatie. Interpretatie. Akoestische elementen in de uitvoering: "klinkers" en "medeklinkers".
HOOFDSTUK II
De linkerhand
Lichaam en instrument: houding; de vioolhouding; de linkerarm; de pols; de hand; de vingers en de duim. De bewegingen van de linkerhand. Intonatie. "Timen". Speciale technische problemen: de positiewisseling; dubbelgrepen; trillers; linkerhandpizzicato; flageoletten; het chromatisch glissando. De vingerzetting. Het vibrato: vibratotypen; het studeren van vibrato; speciale problemen bij het vibrato.
HOOFDSTUK III
De rechterhand
Grondbeginselen: het systeem van "veren"; de stokhouding; de bewegingen; het recht strijken. Toonvorming: de drie hoofdfaktoren — snelheid, druk en klankpunt; de enigszins schuine streek; het karakter van de toon en het timbre — verschillende uitgangspunten bij de toonvorming; een verkeerde toonvorming. Streeksoorten: legato; détaché; fouetté; martdé; collé; spiccato; sautillé; staccato; vliegend staccato en vliegend spiccato; ricochet. Speciale streekproblemen: de aanzet; ' de streekwisseling; afwisselend snel en langzaam strijken; flageoletten; akkoorden.
HOOFDSTUK IV
Het studeren
De concentratie bij het studeren. De doelstellingen bij het studeren: de "opbouwperiode"; de "interpreteerperiode"; de "speelperiode' Het kritische oor. Basisoefeningen: toonladders; de "son file"; "veeroefeningen".
SLOT
Een enkel woord tot de leraar
Ivan Galamian is ongetwijfeld één van de grootste vioolpedagogen van deze eeuw. Als grondlegger van de moderne "Amerikaanse school" heeft hij talrijke violisten van formaat opgeleid, onder wie een nieuwe garde wereldsterren als Itzhak Perlman, Pinchas Zukerman en Kyung Wah Chung. Het verheugt ons dan ook zeer u de Nederlandse vertaling van Galamians Principles of Violin Playing and Teaching te kunnen aanbieden. Beroepsviolist of amateur, ieder die zijn eigen spel of dat van anderen op een hoger niveau wil brengen, zal zeker profijt hebben van de ideeën van deze vermaarde pedagoog.
Om het boek van Galamian zo goed mogelijk te kunnen vertalen hebben we experts op velerlei gebied geraadpleegd (onze dank aan allen!) en zijn we naar New York gereisd, waar Galamian, ondanks zijn gevorderde leeftijd, nog dagelijks zijn principes onderwijst. We hebben het systeem van alle kanten bestudeerd en uitvoerig overleg gepleegd met Galamian zelf. Met zijn toestemming werden er, ter wille van de duidelijkheid, enige wijzigingen in de Nederlandse versie van het boek aangebracht. Ingrijpend zijn die wijzigingen niet: ons uitgangspunt is steeds geweest om de ideeën van Galamian zo getrouw mogelijk weer te geven.
Doe maar eens een goed bod.
Ik hoor het graag,
groetjes Els
marwes@home.nl