Hoi,
Ik "grondeer" eerst de viool met een heel heel dunne beenderlijm (of hazenlijm), 70°, met spons en handschoen (heet aan de handen!). Ik let goed op dat ik nergens een plekje oversla of ergens teveel achterlaat, want dat zie ik later bij het vernissen en dan is het te laat...

Goed laten drogen!
Daarna gebruik ik een bodempje (van een klein ontbijtkommetje )

met daarin een scheutje "Classical Amber Varnish" van Old Wood, gemengd met kleuren (transparant en kleurvast van het merk Rembrandt, echt maar een "likje"). Goed roeren met de borstel (zie foto) en aanbrengen in vlekken op het instrument. Deze vlekken bewerk ik met vingers en handpalm tot ik tevreden bent met het resultaat. Ik doe eerst de rug, dan het voorblad, de zijkanten en als laatste de krul...allemaal met dit kleine beetje vernis. Ik hou wel van instrumenten met karakter, niet mooi egaal gekleurd...sorry...
Een voordeel bij deze olielak is, dat je er tamelijk lang mee kan werken (Hammerl niet: direct droog...) en ik vind het ook leuk om te doen.

Nadeel: je moet minstens 48 uur wachten voor je de volgende laag er mag opbrengen...
De tweede laag idem dito.
De derde laag doe ik enkel met de Amber Varnish aangelengd met een beetje White Spirit en aangebracht met de borstel (ook hier een dunne laag).
De volgende lagen allemaal met kleur en met de vingers (en handpalm). Hoeveel lagen hangt af van het resultaat dat ik wil bereiken. De laatste laag is weer enkel Amber Varnish (+ White Spirit) en bij de allerlaatste laag durf ik wel eens bij de Amber Varnish (+ White Spirit) een heel klein beetje "lampenzwart" doen.
Doordat ik de vernis goed kan spreiden met de vingers en de handpalm, kan ik telkens maar een hele dunne laag aanbrengen. Op het einde is de houtstructuur nog steeds te zien!
En ja,...ik ben in de kleuterschool blijven steken : vernissen met de handen vind ik fijn...