Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Om de snaren goed te kunnen laten trillen is een toets niet alleen gebold maar in de lengterichting ook licht gehold. In het midden ongeveer een millimeter.Snuffelend op internet site van een vioolbouwer, kwam ik tegen dat je je toets kan laten (bij) schaven.
Dit is voor mij iets nieuws.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Wat is het nut hiervan?
Ik ga ervan uit dat de speelbaarheid na het schaven weer als ouds was.Herkenning:
Wat Geert beschrijft gebeurde met de toets van mijn cello. Zichtbaar waren lijnen van slijtage onder de snaren en de speelbaarheid nam af. Vioolbouwer stelde voor de toets weer gelijkmatig te maken. Hoe het precies genoemd werd weet ik niet meer. Het was in een periode dat ik heel veel speelde, zowel thuis als in meerdere ensembles. Het zal ooit wel weer eens nodig zijn.
Bij een (alt)viool betreft dat enkel de G- en de C-snaar respectievelijk. Dat komt omdat die andere snaren een heel kleine amplitude hebben. Daar is een lichte uitholling niet nodig.Om de snaren goed te kunnen laten trillen is een toets niet alleen gebold maar in de lengterichting ook licht gehold. In het midden ongeveer een millimeter.
Als op een viool veel is gespeeld, vaak vooral in 1e positie, slijt de toets daar uit en ontstaat halverwege de toets een soort hobbel. Om de toets weer netjes van de juiste holling te voorzien kan een toets worden "bijgeschaafd".
Als de toets te dun wordt (na jaren) moet soms de hele toets worden vervangen.
Met een dag is het wel weer voor elkaar.Hoe lang ben je je instrument kwijt om de toets bij (nee, af) te laten schaven?
Ik heb weer een heleboel dingen geleerdBij een (alt)viool betreft dat enkel de G- en de C-snaar respectievelijk. Dat komt omdat die andere snaren een heel kleine amplitude hebben. Daar is een lichte uitholling niet nodig.
Bij een cellotoets is het model vaak die van Romberg: onder de C een vlak gedeelte:
ook die toets dient een uitholling te hebben van ongeveer 1,5 mm voor de C.
Verder is natuurlijk van belang dat de snaren de juiste afstand hebben tot de toets.
Die slijtage valt bij een ebben toets reuze mee. Het euvel van uitholling kan echter drastische vormen aan nemen bij zwart gebeitste hardhouten toetsen. Daar ontstaan soms echte kuilen. Maar weersomstandigheden en dan vooral vocht/droogte, kan ook problemen veroorzaken vooral bij de cellotoets.
Schrapen met een schraapstaal en daarna polijsten levert weer een veel beter bespeelbaar instrument op.
De hoogte van de kam en die van het kielhoutje dienen allemaal correct te zijn afgesteld om 'gerammel' te voorkomen tijdens het spel.
Met een dag is het wel weer voor elkaar.
Zijn er dan nog meer modellen ?Bij een cellotoets is het model vaak die van Romberg
Voor Cello zijn er dus twee modellen, traditioneel en Romberg.Ik heb weer een heleboel dingen geleerd
Zijn er dan nog meer modellen ?
En waarom is de toets bij de cello eigenlijk afgevlakt onder de C snaar?
De klank was weer als voorheen - verstoring verdwenen en de cello weer 'de oude'.Ik ga ervan uit dat de speelbaarheid na het schaven weer als ouds was. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de klank ook veranderde door het schaven.
Hoeft idd niet lang te duren (als je met vioolbouwer een afspraak maakt op datum dat hij/zij tijd heeft).Hoe lang ben je je instrument kwijt om de toets bij (nee, af) te laten schaven?
Dat had ik niet verwacht.De klank was weer als voorheen - verstoring verdwenen en de cello weer 'de oude'.
(.....) En waarom is de toets bij de cello eigenlijk afgevlakt onder de C snaar?
Wat bedoel je daar precies mee ?Voor een goed Romberg-type is het daarom van belang ook het gedeelte van de G-snaar vlak te hebben
goed Romberg-type
Mijn allereerste huur cello had een standaard ronde toets.Zijn er onder ons cellisten die ervaring hebben met zowel de standaard ronde toets alsook de Romberg?
Een vijl is voor dit werk niet erg geschikt. Goede resultaten kunnen verkregen worden met een scherp schraapstaal. Ook een schaaf met de beitel onder een stompe hoek gaat prima. Beide, de schaaf en het schraapstaal, zijn de geëigende gereedschappen voor het vlakken van de toets. Als controle kan de hier boven genoemde metalen liniaal dienen, waar bij de grootste uitholling op het octaaf van de C moet komen (cello).De bobbel kun je dan met een fijne vijl bijwerken (als je goed kunt vijlen en een vaste hand hebt).
Dank voor de tip Adriaan!Op het contrabasforum van Philip Baumgarten heeft een uitgebreide discussie gestaan over dit onderwerp waar ik ook aan meegedaan heb. Het forum is inmiddels opgeheven maar Philip heeft de belangrijkste onderwerpen van de afgelopen jaren in het Basforumboek gebundeld en dat kan als pdf file gratis gedownload worden.
Ja, een rijschaaf is hier uit den boze!Mogelijk gaat het wel met een kort schaafje.