Informatie SV-150
The new Silent Violin SV-150 is a new concept instrument with added value by Yamaha's advanced technology. This light weight instrument - with approx. 490g as light as an acoustic violin – offers many functions thanks to a separate Control Box such as Metronome and Tuner, Music Data Player (MIDI, MP3, AAC) and a SD Card slot.
Meespelen met de muziek door een hoofdtelefoon dus.
Meet the next generation of electric stringed instruments! The Silent Practice Plus™ violin offers players the most sophisticated features in an electric stringed instrument. The new SV-150 Silent Practice Plus Violin™ takes practice to an entirely new level with its new-concept control box featuring digital tuner, digital metronome and more than 20 digital sound effects. Effects include reverb, distortion and vibrato. An SD card player makes it possible to play along with your favorite recorded tracks in mp3, m4a, wav, and MIDI file formats. The music player can slow down to 50% or speed up to 150% of the original track speed, maintaining the same pitch. Download any tracks to the SD card and play along to anything, anytime.
Handige functie is de speedup en slowdown functie, maar wel alleen om te oefenen. Verder vind ik het wel erg jammer dat er standaard vibrato modi in zitten. Dit haalt toch een beetje het vioolspel weg.
en erg belangrijk:
Connections
1/8" size jack inputs to Control box. Control box has 1/8 size outputs to headphones or small speakers.
Geen mogelijkheid om direct met de 1/4 plug op de podiumapparatuur aan te sluiten
Naar mijn mening een leuk dingetje, maar niet meer dan om er op te oefenen en leuke effecten en fiddletjes voor jezelf of, door middel van computerboxen, voor een klein gezelschap te doen. Niet echt een viool om "viool" mee te spelen.
Informatie SV-200
Ik heb puur even de verschillen eruit gepakt, de rest is ongeveer hetzelfde:
Dual Piezo pickups
Under the bridge pickups provide greater dynamic range.
Two EQ modes
A simple to use EQ system provides an enhanced acoustic tone, or dry signal.
De mogelijkheid om de equilizer uit te zetten, en dus je eigen high-end studio apparatuur te gebruiken om het signaal naar jouw eigen hand te kunnen zetten.
Built-in output jack
The re-positioned 1/4" output jack drapes the cable behind the player.
1/4 inch jack, dus snel aan te sluiten op versterkers. Of het qua geluidssignaal wat uit maakt of je een 1/8" naar 1/4"(SV-150) omvormstekker op je versterker weet ik niet, maar voor podium en studie gebruik wordt praktisch altijd een 1/4 inch plug gebruikt.
Studio quality pre-amp
The on-board pre-amp is virtually noise free for recording or amplifying.
Toch meer voor podium- en studiogebruik: wel een 1/4 plug, 2 pickup elementen om piano versus forte beter hoorbaar te maken en vibratos beter op te kunnen vangen. Toch blijft het een e-viool en zul je nooit de geluidskwaliteit van een echte kunnen evenaren. Wel is de SV-200 zwaarder dan een echte viool trouwens.
Maar voor echt podium gebruik zijn, zoals Bert Boon hier boven ook al zegt, gewoon de EV-### violen het meest geschikt.
En ja ik heb de SV-200 en ben er erg tevreden mee, maar toch prefereer ik gewoon de echte viool maar nu dwaal ik wat af van het onderwerp.
Succes met de keuze. Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt gehad.
Wouter
Edit: Kijk trouwens goed om je heen bij de aanschaf van een Yamaha! Het scheelde mij 350 euro door er een in het Verenigd Koninkrijk aan te schaffen. Natuurlijk is dat dan wel weer oppassen in verband met douane en de mogelijkheid dat een prutser je een nep Yamaha opstuurt. Eerst contact leggen dus. Mijn reseller maakte hem ook nog eens speelklaar voor niets. Voor de reseller waar ik hem besteld hebt kun je me PM'en. Niemand zit te wachten op reclame namelijk.