Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Door het kruisen zit de snaar vast en loopt niet terug.
Duidelijk, bedankt.Een snaar breekt zelden op het "kruispunt", veeleer bij het punt waar de binnenwang (te sterk) wordt geraakt. Een snaareind van een cello mag 8 mm uit de sleutel steken (15mm vind ik te lang), voor een viool of alt 5mm, aangezien anders het risico op meetrillen van het losse eind niet denkbeeldig is. Voor een goed functionerende stemsleutel is ook de juiste plaats (en diameter) van het snaargat in de sleutel erg belangrijk.
Bedankt Bert, weer wat geleerd. Het is wel zo dat 8mm wel weer heel kort is als de snaar stug is om 'm goed om te kunnen buigen. Bij een a snaar lukt dat wel, bij de C snaar is het lastiger. Het is natuurlijk zaak dat de snaar goed vast zit tussen de opgedraaide snaar en de stemsleutel.Een snaareind van een cello mag 8 mm uit de sleutel steken (15mm vind ik te lang)
Mijn ervaring is dat de snaar na het kruisen nog een paar keer om de stemsleutel moet zitten, moet de snaar natuurlijk wel lang genoeg zijn...Maar ik heb ook ergens gelezen dat de snaar eerder kan knappen op het punt van de kruising.
Wat is jou ervaring hiermee?
Ik heb een kleine 7/8 cello en gebruik 4/4 snaren, dus snaar genoegMijn ervaring is dat de snaar na het kruisen nog een paar keer om de stemsleutel moet zitten, moet de snaar natuurlijk wel lang genoeg zijn...