Hmmmnn,
Ik ben ooit met olielak bezig geweest voor den viool. Zelf samenstellen, mengen en maken. Stad en land af struinen voor de benodigde ingrediënten.
Uiteraard is het menig keer misgelopen omdat ik natuurlijk wat verkeerd had gedaan of over het hoofd had gezien. Maar… een van mijn brouwsels, een olielak had de mooie eigenschap om aan de lucht redelijk goed op te drogen, aan te drogen en onder invloed van de zon (UV) behoorlijk hard te worden…
Misschien te dik opgebracht maar eenmaal droog was de lak “hard”geworden en kon met puimsteen poeder gepolijst, geschuurd worden (op test stukje hout). De lak was zelfs hard en breekbaar (brittle) bros te noemen. Maar als je het gelakte stukje hout een tijdje in je handen hield werd de “lak” weer zachter en kon je er zelfs je vingerafdruk in achter laten. Ook de “zachte”lak was gek genoeg nog steeds breekbaar /brittle. Een tikje met een scherp voorwerp op de “zachte” lak en toch vlogen er schilvers vanaf.
De lak, het probeersel , hij kan nog ergens in de kelderbox staan, ik weet het niet.
Back on topic: Ja ik geloof dat een kleine kras op een instrument , afgewerkt met een olielak zich in de loop van een aantal jaren zou kunnen herstellen.
Kamvoetjes, volledig uitgewiste lakoppervlakken van c.a. 5 x 2,5 mm… uitgesloten. Dan zouden de voetjes van de kam eerder omsloten, ingebed zijn door de “vloeibare”lak.
Remi