Precies, voorspeelavonden. Daar mag je ook solo spelen als je nog geen caprices van Paganini kunt spelen.
En het maakt dan ook nog eens uit of je je publiek laat betalen of niet. En als ze betalen, dan heb je nog verschil of ze voor een gezellig avondje met consumpties betalen of specifiek naar jouw concert (dat dát de attractie is). Okee, in het laatste geval moet je wel wat te bieden hebben.
Ik heb weleens gewoon lekker op een balkonnetje zitten spelen en de wandelaars die omhoog klommen, hoorden dat. Zo nu en dan bleven er mensen staan, luisterden nog eens en gunden mij een applausje.
En wat speelde ik dan? Dat waren vooral leuke melodieën uit het repertoire volksmuziek. Lekker spelende muziekjes met wat schwung. Tenslotte wandelt dat vast wat 'lichter' dan De Zwaan van Saint Saëns.
Eigenlijk waag ik mij op zo'n moment ook niet aan de celloklassiekers, want dan val ik zo door de mand. Bovendien zouden die, eenmaal mooi ingestudeerd, veel beter passen in een kerkje of zaaltje. Of misschien buiten met een pianist in een prieeltje.