Suzanne,
Ik had een lerares, een schat van een mens dat geheel georiënteerd was op klassiek.
Klassiek viool, klassiek radio, klassiek huis, klassiek gekleed, alles klassiek. Om een beetje moe van te worden (hoewel klassiek bij mij hoog in het vaandel staat).
Dan moet je des net bij mij zijn, na verloop van een paar weken les mocht ik de violen stemmen, zij nog even een bezoek aan het (klassieke) toilet alvorens de les te beginnen.
Stemmen en natuurlijk een beetje proberen, (zeker omdat zij een heel oud en mooi klinken instrument had), een beetje inspelen.
Ik ben een beetje een rebel, een donderstraal dus inspelen ging juist niet met de klassieke dingen of het huiswerk. Uit volle borst, het Wilhelmus, Sinter Klaas liedjes of een of ander kinderliedje van Annie MG Schmiedt.
Vanaf het toilet uiteraard een commentaar dat dit niet tot het repertoire behoorde en niet bij de lesstof, het Sevcik gebeuren bla, bla, bla. Vanaf het toilet een klassiek gemopper dus.
De instrumenten waren gestemd, af en toe onder de les even wat stouts of juist net niet spelen wat er op het schrift staat, een kleine improvisatie omdat muziek maken genieten is.
Waar deze reactie op slaat, ik weet het niet.
Muziek maken is …leuk, is fijn en zeker als je een instrument bespeeld zonder fretten en toetsen, een viool, een alt, een cello.. eigenlijk ben je een beetje gek om daar aan te beginnen.
Maar het is nu eenmaal zo. En ik ben een beetje gek, gek op mijn viool(en) zou heel graag een cello willen bespelen omdat ze zo een mooie, prachtige diepe klank hebben.
Suzanne, geniet van je lessen, niets MOET, geniet van het spelen, studeren, de lessen. Hoe meer plezier jij beleeft aan je lessen, des te meer plezier beleeft je lerares aan de lessen (ook andersom).
Jij mag dit, je doet het, geniet er van.
Remi