JanHut
♫ ♪
Atonaal, dat zou een hoofdstuk apart zijn (niet onder dit topic). Bij atonale muziek wordt haartje zuiver gespeeld, maar niet binnen de gebruikelijke toonladders..... A-tonaal heet het geloof ik .....
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Atonaal, dat zou een hoofdstuk apart zijn (niet onder dit topic). Bij atonale muziek wordt haartje zuiver gespeeld, maar niet binnen de gebruikelijke toonladders..... A-tonaal heet het geloof ik .....
Maar ook al zou er niet 'haartje zuiver gespeeld' worden, je hoort het toch niet waardoor het bewijs nogal vaag wordt.Bij atonale muziek wordt haartje zuiver gespeeld, maar niet binnen de gebruikelijke toonladders.
Nou, menig luisteraar zal het wel horen als atonaal niet zuiver gespeeld wordt. Ter vergelijk: de pianist (aangenomen dat de piano goed gestemd is) heeft allemaal kloppende tonen bij atonaal. Alleen niet 8 in een ladder, maar 12 en dan ook nog zonder herkenbare grondtoon. De geoefende luisteraar zal ws horen als de strijker de 12 tonen niet 'kloppend' gebruikt, maar er ietsje teveel boven of onder gaat zitten.Maar ook al zou er niet 'haartje zuiver gespeeld' worden, je hoort het toch niet waardoor het bewijs nogal vaag wordt.
De piano is in dit verband niet zo'n goed voorbeeld want die wordt zwevend gestemd.De geoefende luisteraar zal ws horen als de strijker de 12 tonen niet 'kloppend' gebruikt, maar er ietsje teveel boven of onder gaat zitten.
Klopt dit?
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar tonen (frequenties) in zowel tonale als atonale muziek verschillen onderling niet. Dus klinkt een 'zwevende' Cis1 (Des1) op de piano hetzelfde in zowel tonale als atonale muziek. En een niet-zwevende Cis1 bij strijkers ook.De piano is in dit verband niet zo'n goed voorbeeld want die wordt zwevend gestemd.
Atonaliteit: Wikipedia 'spreekt' zelfs over 'geluidscollages', hetgeen beter weergeeft wat de luisteraar verwachten mag.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar tonen (frequenties) in zowel tonale als atonale muziek verschillen onderling niet. Dus klinkt een 'zwevende' Cis1 (Des1) op de piano hetzelfde in zowel tonale als atonale muziek. En een niet-zwevende Cis1 bij strijkers ook.