Johan,
Dit soort vragen lokken altijd een heleboel meningen uit, die meestal gebaseerd zijn op veronderstellingen, of op een enkel experiment. Ik heb nog nergens een echt gefundeerd en onderbouwd onderzoeksresultaat gezien dat de invloed van variabelen zoals dichtheid, massa en stijfheid (aantal jaarringen per mm) heeft onderzocht.
Op zich is dat ook niet zo vreemd wanneer men zich bedenkt, dat het maken van een exacte passing v.w.b. de welving van boven- en onderblad, de exacte positie en de tensie voor ieder nieuw experiment onmogelijk is. Daar komt nog bij, dat niet iedereen in staat is het verschil te horen!
Wat ik wel uit een reeks ervaringen weet is dat elke keer wanneer ik een stapel plaats, het volgende het grootste effect op de klank heeft (volgorde van opsomming heeft geen betekenis):
* Goede passing tussen boven- en onderblad (curvatuur bladen)
* Tensie (hoe strak zet je de stapel)
* Positie, dus de plaats waar de stapel staat
Hoewel hun invloed niet valt te ontkennen is het materiaal en de diameter van ondergeschikt belang. Want iedere door mij gemaakte stapel is weer van ander materiaal en heeft daardoor ook een andere dichtheid, stijfheid etc.
Misschien dat er vast wel onderdelenzaken zijn die stapelhout per meter verkopen zodat er mogelijk wat continuïteit zit in de samenstelling, hoewel binnen eenzelfde stuk hout ook weer variatie zit.
Extreem oud en hard materiaal zal zich afwijkend gedragen t.o.v. gangbaar stapelhout. Er zijn er die een stompje potlood hebben geplaatst (bij gebrek aan beter of een noodoplossing?) met acceptabele resultaten. Wat dan acceptabel is, vermeldt het verhaal niet, kan zijn dat de onderzoeker het niet heeft kunnen horen.
Keuze stapelhout:
ik (en vele andere bouwers) neem meestal een stuk hout afkomstig van een reststuk van het bovenblad waarvan een stuk wordt afgespleten. En dan meestal een bovenblad van een bepaalde leeftijd, dus eentje die zo’n jaar of zes of ouder, is. In veel gevallen komt dit heel goed overeen met het aantal jaarringen wat zich gemiddeld op het bovenblad bevindt. (Dichtheid jaarringen neemt toe in de richting van de centrale lijn). In het algemeen zitten dan op een stapel zo’n 5 tot 6 jaarringen. Neem voldoende lengte om een vierkant stuk te kunnen schaven tot een achtkant, want de juiste lengte is niet direct gemaakt en mogelijk is er meer dan een stapellengte nodig. Dus bouw een klein voorraadje op. Daarna rondschaven tot de gewenste diameter (nagaan of de stapel door het f-gat wil).
Wat ik ook wel eens heb gebruikt is een (deel van een) zangbalk wat meestal een mooie rechtlijnige en fijne nerf heeft. Hier ook: splijten en schaven tot de gewenste diameter.
In wezen heeft Remi het in een eerdere post in grote lijnen heel goed verwoord en hoop ik dat met deze details er een nog completer beeld is ontstaan.
Misschien dat Bert Boon hier nog wat aan wil toevoegen?