Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja! En dat is funest voor de ontwikkeling van een zuiver muzikaal gehoor.Mag ik daaruit concluderen dat een stemapparaat dus van gelijkzwevende stemming uitgaat?
Eerst vaststellen met je gehoor of je een reine kwint te pakken hebt en daarna ben je klaar. Dat hele stemapparaat voegt helemaal niets toe! Die kan jouw gehoor niet controleren. Je gehoor heeft het altijd bij het juiste eind op voorwaarde dat je een ontwikkeld muzikaal gehoor hebt. Eenmaal in 'bezit' van zo'n gehoor, is een stemvork genoeg of soms niet eens nodig: want ga maar eens samen spelen met orgel (Sonata da Chiesa van Corelli bijvoorbeeld), dan zal de A waarschijnlijk niet op 440 Hz gestemd zijn. Maakt niets uit: je neemt de A over en de reine kwinten volgen daarna. Eenmaal aangeleerd zo te stemmen zijn alle goedbedoelde hulpmiddelen overbodig.(.....) Eerst op gehoor vaststellen of een snaar te hoog/ te laag/ correct gestemd is en daarna mbv het apparaat controleren of je het correct hoort? (En dus niet met een oog op het display, draaien tot het wijzertje goed staat)(.....)
Hierin ga je dus ervan uit dat de voorwaarde, een ontwikkeld muzikaal gehoor, reeds aanwezig is. Er zijn ook genoeg mensen, bij wie dat niet zo is. En een in aanleg muzikaal gehoor kan wel getraind worden. Dat is ook een stukje bewustwording, zeker voor diegenen die bijv. al jarenlang op een piano hebben gespeeld en dus gewend zijn aan een ongeveer zuiver instrument. Die zullen toch moeten wennen aan de wat grotere kwinten dan die zij gewend zijn. Zij ervaren immers de zwevende kwint als zuiver, omdat ze niet beter weten. Zou daarin een controlemiddel geen toegevoegde waarde kunnen hebben (uiteraard naast goede instructie) juist bij het ontwikkelen van een muzikaal gehoor?Dat hele stemapparaat voegt helemaal niets toe! Die kan jouw gehoor niet controleren. Je gehoor heeft het altijd bij het juiste eind op voorwaarde dat je een ontwikkeld muzikaal gehoor hebt
Nadat ik enkele jaren geen ensemblespel gedaan had (en slordig was geworden met stemmen) stapte ik opnieuw in een muziekgroep. Ik ontdekte dat de stemvaardigheid wakker geroepen kan worden. Veel doen en ... het is er weer.Eerst vaststellen met je gehoor of je een reine kwint te pakken hebt en daarna ben je klaar. Dat hele stemapparaat voegt helemaal niets toe! Die kan jouw gehoor niet controleren. Je gehoor heeft het altijd bij het juiste eind op voorwaarde dat je een ontwikkeld muzikaal gehoor hebt. Eenmaal in 'bezit' van zo'n gehoor, is een stemvork genoeg of soms niet eens nodig: want ga maar eens samen spelen met orgel (Sonata da Chiesa van Corelli bijvoorbeeld), dan zal de A waarschijnlijk niet op 440 Hz gestemd zijn. Maakt niets uit: je neemt de A over en de reine kwinten volgen daarna. Eenmaal aangeleerd zo te stemmen zijn alle goedbedoelde hulpmiddelen overbodig.
Eigenlijk gebeurt dat in een orkest toch ook zo? De hoboïst geeft een 'Friese' A*, en de rest van de leden nemen die over. Er wordt geacht dat een ieder dat kan en van de strijkers, dat ze hun instrument verder de baas zijn en kunnen stemmen.
*Toen ik nog deel uitmaakte van het orkest hadden we een dirigent die het altijd had over een 'Friese A'. Dat was in zijn optiek de enige echte A, omdat de hobo altijd 'gelijk' had. Waarom dat dan van Friese afkomst zou moeten zijn, vertelt het verhaal niet.
Iedereen denkt dat de Friese A uit Friesland afkomstig is maar dat is niet zo, de Friese A komt oorspronkelijk uit West Friesland, dus eigenlijk had hier moeten staan de West Friese A, maar ja iedereen zegt voor het gemak de Friese A, en de mensen die niet weten dat de Friese A uit West Friesland komt denken dus dat de Friese A uit Friesland komt.*Toen ik nog deel uitmaakte van het orkest hadden we een dirigent die het altijd had over een 'Friese A'. Dat was in zijn optiek de enige echte A, omdat de hobo altijd 'gelijk' had. Waarom dat dan van Friese afkomst zou moeten zijn, vertelt het verhaal niet.