Het helpt mij om een korte, middellange en langetermijn doel voor ogen te hebben. Bijvoorbeeld: wat wil je vandaag, tijdens deze oefensessie bereiken? Kies dan een klein stukje uit ( enkele maten) van een stuk dat je studeert, en stel jezelf tot doel om dat goed te leren spelen. Je kunt enkele van zulke stukjes per dag doen, als je meerdere oefensessies hebt, neem je elke sessie een zo'n stukje. De rest van de tijd die die oefensessie duurt, kun je verder opvullen met toonladders en drieklanken, strijkoefeningen, een oud stuk uit je repertoire voor onderhoud nog eens spelen, een nieuwe stuk doorspelen zodat je hoort waar de problemen zitten. Die probleem stukjes vormen dan weer de kapstok voor een volgende oefensessie.
Laat dan het fragment goed rusten, bezinken, slaap er een nacht over, de volgende dag kun je luisteren en voelen wat het oefenen gedaan heeft en eventueel werken aan hetinbouwen in het hele stuk door de aanloop en uitloop van het fragment aan het oorspronkelijke fragment te koppelen.
Nu ben ik erg beginnend, dus dit is voor viool nog niet allemaal aan de orde voor mij, ofschoon ik al wel die enkele maat repeteer om het stuk dat ik instudeer makkelijker eigen te maken.
Bovenstaande opdeling van een oefensessie gebruik ik ook bij mijn piano studie.
Angie