Het lukt me maar niet om te tellen tijdens het spelen, althans niet op de manier waarop mijn leraar het wil. Het lukt mij prima om in een vierkwartsmaat tot vier te tellen als er vier kwart noten in de maat staan. Ook kan ik een halve noot spelen en in die tijd tot twee tellen. Achtsten kan ik tellen als ik ene, tweeje tel. Wat ik niet kan is wat de leraar 'delen' noemt. Ik kan dus niet twee noten spelen en maar een tel noemen. Soms lukt het me een paar maten, maar dan ga ik gelijk afschuwelijk spelen. Ik loop al te oefenen als ik in het park wandel, tot vier tellen en op elke tel twee stappen doen. Ook met tikken op de tafel lukt het me wel. Wat ik heb bedacht als oorzaak dat het met spelen niet lukt, is dat ik onder het spelen de noten in mijn hoofd half meezing, waardoor ik dus bij elke noot een klank in mijn hoofd heb. Als ik dan hardop moet tellen, kan ik die klanken in mijn hoofd niet of alleen met grote moeite onderdrukken, waardoor ik dan ook bij elke noot die ik moet spelen geneigd ben iets te zeggen en dan ga ik weer tellen met ene, tweeje enz. of zelfs enemale, tweedemale etc.
Iemand die dit herkent en een tip heeft om te leren tellen. Ben er nu al heel lang mee bezig, maar krijg het niet voor elkaar.
Iemand die dit herkent en een tip heeft om te leren tellen. Ben er nu al heel lang mee bezig, maar krijg het niet voor elkaar.