In de loop der eeuwen zijn er vele viool/cello fabriekjes geweest, waar nog veel met de hand gewerkt werd. Mijn 3/4 Cello komt uit een Tsjechisch fabriekje dat al lang niet meer bestaat. Het is een oudje, 'by the looks of it' zou ik zeggen een jaartje of hondertvijftig. Beschadigd aan de rand. Alsof iemand er mee gegooid heeft. Vreemd is dat hij geen fabrieksmatige uitstraling heeft en er uit ziet alsof hij handgemaakt is. Hij is naar een Stradivarius model gemaakt, en heeft een diepe, warme klank! Ik zou enorm graag iets meer willen weten over de geschiedenis fabriekjes in het algemeen in die periode. Wanneer bijvoorbeeld begon men van atelier over te gaan naar fabriekjes? Waren dat nog familiebedrijfjes, trokken zij bekende vioolmakers aan?
Welk electrisch tool kwam er het eerst aan te pas, e.d.?
Het lijkt me leuk om een een lijst van dit soort verdwenen fabriekjes en hun geschiedenis aan te leggen, zoals Rossettie te Cremona, om daar maar mee te beginnen. Wie doet er mee? Of wie heeft leuke informatie?
Een fijne, muzikale kerst gewens..en uiteraard een gezond nieuwjaar!
Samenspel kan heel fijn zijn...niet alleen in de muziek!
Groet,
RosaLinde
Welk electrisch tool kwam er het eerst aan te pas, e.d.?
Het lijkt me leuk om een een lijst van dit soort verdwenen fabriekjes en hun geschiedenis aan te leggen, zoals Rossettie te Cremona, om daar maar mee te beginnen. Wie doet er mee? Of wie heeft leuke informatie?
Een fijne, muzikale kerst gewens..en uiteraard een gezond nieuwjaar!
Samenspel kan heel fijn zijn...niet alleen in de muziek!
Groet,
RosaLinde