Beste Franz,
Verbenen van hout is mij geheel onbekend, ik ga er ook niet verder op in en een bewijs dat A.S. met een naald in het hout prikte verbaast mij ten zeerste, waarom je hout beschadigen als je er nog mee moet gaan bouwen! Ik denk eerder dat een goede opleiding, veel ervaring een getraind oog meespeelde in de aanschaf van het hout.
Als je het geduld hebt en de moeite neemt kun je eens gaan neuzen in de vele boekwerken over oude violen, ik bedoel de oude Italiaanse instrumenten. Niet alleen A.S. maar ook andere oude meesters gebruikten hout van wisselende kwaliteit. Niet alleen Hill, Wurfbain en Dirk Balfoort schreven er over, maar ook in de boeken van Walter en Fridolin Hamma kun je zien dat er niet altijd het beste hout gebruikt werd. Ik denk zelfs, dat wij tegenwoordig een grotere keus hebben dan de heren destijds en dat we ook nog eens een veel betere kwaliteit kunnen uitzoeken.
Het is van A.S. zelfs bekend dat hij in een bepaalde periode instrumenten heeft moeten bouwen van een houtkwaliteit waar we nu onze neus voor op zouden halen. Later, jaren later toen de opdrachten van koningen en hooggeplaatsten binnenkwamen kon hij zich veel beter en mooier hout verschaffen.
Dus kunnen we zeggen dat de A.S. zeer goed kon bouwen en dat de kwaliteit van het hout, deels de kwaliteit van de klank bepaalde maar het de hand van de vioolbouwer is die er iets moois van weet te maken.
Waar het beroemde hout groeit in Europa wil ik graag verwijzen naar de volgende link.
http://www.lutherie.net/eurospruce.html
Deze kaart is de laatste eeuwen een beetje veranderd door het klimaat maar geeft een goede indruk waar het hout voor violen groeit.
Bedenk ook eens dat alle moderne lifjes en lafjes, micrometers, diamant slijpstenen, bonzen schaafjes, HSS stalen frezen en boren, geen dure Japanse gutsen en “Aldi” Japanse zagen. Dat hadden ze toen niet. Geen Tormek, geen lintzaag geen “Waisita fine honystone”.
Het lijkt me best leuk om eens uit te zoeken wat voor gereedschap ze toen hadden hoe ze het voor elkaar kregen om toch zo mooi te bouwen. Maar dat vergt een enorm onderzoek, zowel in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland als Italië.
Bedenk eens dat je moet uitzoeken waar het gereedschap van Johannes Theodorus Cuypers is gebleven, we weten zijn exacte woonadres nog niet eens. En hij is pas 200 jaar dood.
@Marike
Klinken de Strads nou wel mooier(der) dan andere instrumenten? Liuwe gaf het al een beetje aan. Ik wil een Strad niet vergelijken met een willekeurige viool van van Putten. Maar er zijn naar mijn mening genoeg héééél goede violen in omloop die niet door A.S. gebouwd zijn.
Remi