Ik speel contrabas maar gebruik dit instrument niet om te strijken en alleen om te plukken en ik speel voornamelijk jazz. Ik kan geef F-sleutel lezen maar ik kan wel goed akkoorden lezen. In de jazz is dat voldoende omdat je als jazz-bassist normaal alleen een akkoordenschema voor je krijgt en de ander muzikanten van je verwachten dat je iets verzint dat past in het akkoordenschema. Daarvoor moet je goed weten hoe de diverse akkoorden heten en hoe ze opgebouwd zijn. Ik heb ooit voor een groot aantal akkoorden en voor alle toonsoorten uitgezocht welke tonen er in zitten en waar die tonen zitten op de hals van een contrabas of basgitaar. Het resultaat staat in de notitie: "Akkoorden voor basgitaar en contrabas" die gekopieerd kan worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu "no windenergy". Onder dit menu vind u nog veel meer notities over muziek en blaasinstrumenten en ook een verhaal over motorfietsen. De andere drie notities die voor contrabassisten van belang zouden kunnen zijn, zijn: "Gelijkzwevend stemmen contrabas", "84 kwarten" en "Lak bijwerken contrabas".