In de tweede helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw heb ik eens een viool achtergelaten bij een vioolbouwer in Den Haag (ik woonde toen in Amersfoort) om hem daar te laten nakijken. Vermoedelijk was het Bouman, maar het kan ook Stueber of nog een andere bouwer geweest zijn. Door omstandigheden -en ook omdat ik een andere viool had waar ik op speelde- kwam ik pas na vele maanden in Den Haag om hem op te halen. Hij bleek toen onvindbaar en nergens kon men zich zelfs herinneren dat de viool was achtergelaten...Ik ben nog dikwijls bij Bouman gaan vragen, maar hij is nooit meer boven water gekomen. Het was niet een bijzonder waardevolle viool, maar aangezien het een erfstuk was, zou ik hem graag weer terug vinden. Opvallend was dat hij een op de meeste plaatsen bijna zwart bovenblad had en een aan de randen zwart onderblad. Er stond in: ....(voornaam, die ik niet meer zeker weet, wellicht Franciscus) Medari 17..(?) facit Parisii o.i.d. Ik zou hem graag terugkopen van wie hem nu in zijn bezit heeft. Bij voorbaat dank