Hallo mensen op Strijkersforum,
Ik zag dit bericht, en toevallig deed ik deze zomer zelf wat onderzoek naar deze persoon. Vandaar dat ik nu een account aanmaak en reageer.
Ferdinand Johannes Weijdener werd geboren op 26 augustus 1875, op een speciale plaats, namelijk de strafkolonie Veenhuizen. Zijn moeder woonde dus daar. Zijn vader verbleef ook van kinds af aan in dat kamp. Indrukwekkend dus dat hij er later zelf in geslaagd is om een beter leven op te bouwen in Amsterdam, met jarenlang zijn eigen muziekinstrumentenwinkel. Het blijkt zelfs dat zijn zoon zich bij de politie heeft gevoegd. Het lijkt wel 'Verborgen Verleden'...
Zijn atelier was in de Kerkstraat 294 (niet 204, check nog even de stempel!) in Amsterdam, en hij bracht meerdere verschillende stempels aan in zijn instrumenten, in blauwe inkt, wat betekent dat hij met regelmaat bouwde. Er zijn in elk geval meerdere strijkinstrumenten met zo'n stempel bekend. Of hij kocht de instrumenten in en plaatste er zelf zijn stempel in... Hij is in elk geval voor een lange periode in de archieven bekend als muziekinstrumentenbouwer.
Zijn huwelijk vond plaats op 27 maart 1902, en hij werd op de akte al als bouwer vermeld. In 1925 plaatste hij een advertentie in de krant om muzikanten te zoeken voor een amateurorkest. Dit zou kunnen betekenen dat hij de leider/manager was van zo'n ensemble. Hij stierf op 29 mei 1961, op vrij hoge leeftijd. In de rouwadvertentie staat als adres "Kerkstraat 294 hs". Ofwel, zijn woning ("hs") was boven de winkel.
In geen enkel boek over vioolbouwers staat zijn naam (althans, voor zover ik kon nagaan), een compleet vergeten figuur dus. Dat zet je aan het denken of hij wel zelf bouwde, danwel dat hij meer een handelaar was.
Hopelijk is deze info bruikbaar!
Met vriendelijke groeten,
Kor