Wanneer ik achter mijn PC zit heb ik zo’n beetje standaard ClassicFM aan staan. Dan kijk ik meestal ook even of er prijsvragen zijn waar je een prijs mee kunt winnen die mijn interesse heeft. Zo ook vandaag. Daar ging het over het Limburgs Symfonieorkest. Je moest een bepaalde vraag beantwoorden en die vind je vrij gemakkelijk via een bezoekje aan de site van dit orkest. Ik kwam daar een interessant onderwerp tegen:
Meest gestelde vragen: o.a.
1) Welke kleding moet ik aantrekken?
2) Wanneer moet ik applaudisseren?
3) Hoe lang duurt een concert?
4) Moet je veel van muziek weten om ervan te kunnen genieten?
De vragen 1 t/m 3 zijn relevant voor diegenen die nog nooit een concert gegeven door een symfonieorkest, hebben bijgewoond. Bij vraag 3 dacht ik, wat maakt het uit, maar misschien stoot het sommigen al af wanneer het meer dan een uur duurt, terwijl weer anderen het niet lang genoeg kan zijn. Maar bij vraag vier heb ik zitten denken. Ik was in eerste instantie geneigd te zeggen, dat maakt niet uit, maar later ben ik daar toch weer van terug gekomen. Ik moest toen denken aan een orgelconcert wat ik eens heb meegemaakt waar een Preludium en fuga van Bach werd gespeeld en dacht toen ook, als je de muziek van Bach niet hebt leren beluisteren en door hebt hoe het werk in elkaar zit en is opgebouwd, dan ontgaat je wel heel veel en begrijp je het niet. Kun je er naar mijn mening minder uithalen dan er in zit, dus minder genieten.
Wie durft?
Frits
Meest gestelde vragen: o.a.
1) Welke kleding moet ik aantrekken?
2) Wanneer moet ik applaudisseren?
3) Hoe lang duurt een concert?
4) Moet je veel van muziek weten om ervan te kunnen genieten?
De vragen 1 t/m 3 zijn relevant voor diegenen die nog nooit een concert gegeven door een symfonieorkest, hebben bijgewoond. Bij vraag 3 dacht ik, wat maakt het uit, maar misschien stoot het sommigen al af wanneer het meer dan een uur duurt, terwijl weer anderen het niet lang genoeg kan zijn. Maar bij vraag vier heb ik zitten denken. Ik was in eerste instantie geneigd te zeggen, dat maakt niet uit, maar later ben ik daar toch weer van terug gekomen. Ik moest toen denken aan een orgelconcert wat ik eens heb meegemaakt waar een Preludium en fuga van Bach werd gespeeld en dacht toen ook, als je de muziek van Bach niet hebt leren beluisteren en door hebt hoe het werk in elkaar zit en is opgebouwd, dan ontgaat je wel heel veel en begrijp je het niet. Kun je er naar mijn mening minder uithalen dan er in zit, dus minder genieten.
Wie durft?
Frits