Bedankt Els, ik kan je alleen maar bijtreden dat samen spelen met andere muzikanten ongelooflijk leuk is, een soort ontmoeting en stimulans, maar zover ben ik nog niet op viool of cello vermits mijn keuze nog niet gemaakt is.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar is het niet zo dat de altviool pas in zicht komt nadat het onderricht in het vioolspel al op een redelijk niveau is gevolgd? Ik dacht dat bijna niemand geheel startend vanuit het niets, met altviool begint. Maar misschien zijn er hier altviolisten die daar anders over denken?de altviool is misschien ook een optie
vraag - help me begrijpen wat een stapelvoet aan de baskant is? Ik weet dat de stapel van bv een chrotta vervangen wordt door een verlengde stapelvoet van de kam, maar wat is dan de 'baskant'?Het doorboren van het bovenblad en de stapelvoet aan de baskant verlengen tot op het achterblad is ook een optie die een kleine viool "meer als alt"laat klinken.
Dank je voor je reactie, Bert... maat toch; Sorry als ik hardleers lijk, maar ik begrijp dat de kam twee voeten heeft: een stapelvoet die aan de kant van de hoge snaren zit, de diskant. En een stapelvoet die aan de kant waar de lage snaren en de basbalk onder het bovenblad zit, dat zal dus de baskant zijn. Waar ik begrijp niet wat dan een stapelvoet aan de baskant is? Het omdat de stapelvoet zelf ook twee kanten heeft, een diskantzijde en een baszijde?Baskant is laag, diskant is hoog. Een Chrotta is een goed voorbeeld: daar is ook sprake van een verlengde stapelvoet op het achterblad.
Mooi dat je tot een keuze bent gekomen. Heb je ook al een keuze kunnen maken voor een definitieve cellodocent? Best lastig in deze tijd met corona wellicht ook om iemand te vinden in de buurt van Antwerpen waar mee je je later live kunt verdiepen in het cellospel...Het is zover, ik heb mijn keuze gemaakt!
Een docent moet je goed van alle kanten kunnen bekijken hoe je erbij zit. Dit voor een goede houding vanaf het begin. Online ziet een docent wel veel, maar ik denk nog steeds niet genoeg!
Klopt, helemaal mee eens, alleen erg vervelend dat het nog niet overal mogelijk is, volgens mij zijn ze in België nog een stuk strenger dan hier. Een tip is wel: als je als leerling twee keer inlogt een keer met je laptop en één keer met je telefoon, kan je docent je zowel van voor als van opzij zien, en dat helpt wel een beetje. Maar het blijft behelpen
Ook met het geluid natuurlijk; na een paar jaar ervaring hoor ik vrij snel of een leerling bijvoorbeeld de spieren van zijn rechter duim te strak heeft, of dat de kam niet helemaal aansluit op de klankkast. Ik kan niet eens zeggen wat ik dan precies hoor, maar als ik check wat er aan de hand is klopt het altijd. Maar online is dat totaal onmogelijk, daar kun je net voor een of een leerling een beetje zuiver speelt of niet...
En daarom zou ik haar adviseren desnoods even te wachten met lessen tot het weer live kan. In Belgie wordt ook gevaccineerd, waarna alles weer naar normaal kan. .... Over een tijdje kun je gewoon lessen nemen.
Ja, tenslotte wordt er al behoorlijk gevaccineerd en laten we maar heel hard duimen dat de leveringen vaccins de voortgang erin helpen houden!Ik hoop in ieder geval dat jij gelijk gaat krijgen!