Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is het dit type? (Anders gaat het verhaal niet op.Oosterhof Vioolbouw zei:Ja, klopt.
Ik heb even gezocht hoe die dingen werken en wat de meetnauwkeurigheid dan is.
De firma Dick heeft ze inderdaad in de verkoop. Er zijn ook nog twee types. Versie C in het meetgebied van 1 - 8 mm lijkt me het meest nauwkeurig:
![]()
Dit apparaat kost (incl. VAT): € 247,52
Maar, wat me tegen staat is de meetnauwkeurigheid van ± 3% (volgens opgave van Dick) in horizontale toestand van het te meten vlak!
Dat houdt namelijk in dat een meting van een bepaald punt van het bovenblad bijvoorbeeld aangeeft: 2.0 mm terwijl dat evengoed 1.9 of 2.1 mm kan zijn, want dat is de meetfout. Komt ook nog eens bij, dat de probe in een wat minder verticale toestand vermoedelijk een nóg grotere meetfout heeft. En omdat er maar een heel klein gebiedje is, waar de oppervlakte van het blad horizontaal loopt lijkt me dit niet ideaal. Maar daar is misschien wel wat aan te doen, door het oppervlak te draaien in plaats van de meetprobe.
Een ander punt is de niet-lineaire schaalverdeling! Kijk maar eens naar de afstanden op de schaalverdeling naar het gebied tussen de 0 en 1 mm. De lengte van de schaal is precies dezelfde voor een dikte van 3 mm: (8-5)mm onderste gedeelt evan de schaal. Ik denk dus dat een opgave van een meetfout van 3% onzin is, want die blijkt afhankelijk te zijn van het niveau. Bij een diktemeting tussen 8 en 5 mm is evenveel ruimte op de schaal als bij een dikte van 0 tot 2 mm, dan is de meetfout wel 15%!! Dan laat ik nog even buiten beschouwing wat de juistheid is.
Nee, teveel geld voor een té simpele -en daardoor té onnauwkeurige- meter.
Vanwege deze grote onnauwkeurigheid kom je dan toch al gauw uit op sensoren die werken volgens het Hall-principe. Hele mooie meetapparatuur, wat je er alleen maar boven hoeft te houden (dus ook geen intern magneetje plaatsen!) en de boel digitaal uitleest. Maar ja, die kosten nogal wat. Om dat nu aan te gaan schaffen voor dit project?
(.....)
Ik vat je vraag op, dat het je gaat om een diktemeter die gebruikt gaat worden bij het op dikte brengen van de bladen (dus niet de Hacklinger). Dan gebruik ik al tientallen jaren een zelfbouwmeter die mijn vader ooit eens voor mij in elkaar knutselde. Ik heb een meetklok aangeschaft en hem die overhandigd en uitgelegd aan de hand van wat afbeeldingen wat de bedoeling was en dit is er toen uit gekomen. Mijn vader is al vele jaren niet meer onder ons en iedere keer als ik die meter weer ter hand neem, moet ik aan hem denken. Wel heel apart.Rombout zei:Heeft iemand wel eens zelf een diktemeter gemaakt?
??? :/Rombout zei:Ja inderdaad voor de dikte van de bladen
Dankje